Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

New Yorks byråjättar sållar ut nya talanger

Publicerad: 10 Maj 2017, 08:15
Uppdaterad: 15 Maj 2017, 14:45

Bild 1/3  Berghs-eleverna Anna Salonen och Ida Jonsson tillsammans med DDB New Yorks Lauren Cohen. Foto:Janne Næss

THE ONE SHOW, NEW YORK. På ena sidan – toppnamn från de amerikanska byråerna. På andra sidan: studenter med tio minuter att pitcha in sig själva.


Ämnen i artikeln:

The One Show

I eventlokalen ovanpå Chelsea markets på Manhattan köar kommunikationsstudenter från hela världen för en chans att sälja in sig själva – och kanske få en åtråvärd praktikplats. 

Ida Jonsson, 19, och Anna Salonen, 31, studerar på Berghs i Stockholm: 

– Vi är sex team här från Berghs, säger Ida Jonsson. 

De har precis avslutat sina tio minuter med Lauren Cohen, director of creative services på DDB New York.  

– Vi presenterade vad vi kallar The boardroom collection, som vi också tävlar med i Young ones under veckan, säger Ida Jonsson.

Tillsammans med Clara Uddman och Sofia Nordström tog de sig an den relativt löst formulerade briefen i årets Young ones, under rubriken "Partners for peace".

– Vi valde att jobba med jämställdhet, och att sikta in oss på styrelserummen, och valde Ikea som partner, säger Ida Jonsson. 

Ikeas namngivningsystem för nya produkter säkerställer att det finns lika många möbler med kvinnliga som manliga namn. 

– Men, inte när det gäller kontorsstolar som står i styrelserummen, de har alla manliga namn, därför tog vi fram sex stolar med kvinnliga namn, säger Anna Salonen. 

Hur tycker ni att ni blivit mottagna?

– Jättebra, det är fantastiskt att alla de stora byråerna skickar sina cd:s, och att det verkligen går att få till möten. 

Ida Jonsson: 

– Jag hoppas och tycker att vårt svenska perspektiv har något att tillföra.

Båda studerar communications design på Berghs, och söker nu jobb som ad, och ska göra praktik på DDB Stockholm.

Lauren Cohen, DDB New York: 

– Det här är ett utmärkt tillfälle för oss att träffa nya talanger, med olika bakgrund, säger hon. 

Jenny Rödjare, 24, studerar till copywriter på Miami Ad School i San Francisco. 

– Stockholm kan ju kännas som världens bästa reklambyråvärld, men det är klart att det här är lockande, säger hon.

Jenny Rödjare visade sitt projekt "United colors of brides" för Droga5:s cd Juliana Cobb. Foto: Janne Næss

Hur har det gått hittills? 

– Jag har fått erbjudande om praktik, men vill helst ha ett jobb… 

Hon tävlar i Young ones med sitt projekt ”United colors of brides” – som syftar till att förhindra barnäktenskap. 

Juliana Cobb, creative director på Droga 5: 

– Jag tycker att det är ett helt fantastiskt arbete, och att det kommer från studenter. Det är ett otroligt smart samarbete med United colors Benetton, där det först ser ut som att de marknadsför en serie bröllopsklänningar. 

– Sen blir de blivande brudarna yngre och yngre, tills man förstår budskapet. 

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

The One Show

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.