Nestlé ska dra ner på byråsamarbeten

2018-04-24 09:20  
Nestlé är en av världens största livsmedelstillverkare. Bild: Flickr

Enligt uppgifter till Adweek är Nestlé på väg att minska på antalet byråsamarbeten. Syftet ska vara att dra ner på reklamkostnaderna.

Det ser ut som att annonsörsjätten Nestlé går i Procter & Gambles fotspår.

Enligt källor till Adweek ska Nestlé i en konstnadsbesparande satsning vara på väg att göra en översyn av sina byråsamarbeten, och konsolidera delar av sin nordamerikanska reklamaffär. Enligt källorna ska målet vara att göra sig av med fyra till sex byråer.

Hur omfattande förändringen kommer bli är ännu oklart, men den ska röra det kreativa och digitala arbetet för några av Nestlés största varumärken.

Nestlé är en av världens största livsmedelstillverkare och har varumärken såsom Zoégas, Nescafé, Kit Kat och S. Pellegrino.

Den senaste stora byråöversynen genomförde Nestlé under 2014, då bolaget reducerade antalet digitala byråer från 20 till åtta stycken. Enligt en källa till Adweek med direkt insyn i den översyn som nu ska genomföras, berörs främst de återstående byråerna.

En talesperson för Nestlé säger till Adweek:

– Vi tittar alltid på bättre sätt att jobba med och ta hjälp av våra byråer. Därför sker periodiska förändringar, men vi har ingenting mer att säga om saken.

Enligt analysinstitutet Kantar Media spenderade Nestlé över 633 miljoner dollar på annonsering bara i USA under 2017.

Nestlé jobbar med en lång rad byråer i USA, däribland McCann, Leo Burnett, Grey och Ogilvy, men exakt vilka som ingår i byråöversynen är ännu oklart.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt