Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Nestlé backar från Google

Publicerad: 30 mars 2017, 11:55
Uppdaterad: 30 mars 2017, 12:42

Ännu en storannonsör tar paus från Google. Foto: Flickr

Den negativa listan blir allt längre. Nu har även Nestlé bestämt sig för att ta paus från Google.


Ämnen i artikeln:

GoogleNestle

Problemet med annonser som kopplas till stötande eller till och med olagligt material, från exempelvis terrornätverk och extremistgrupper, är inte löst.

Fler företag väljer därför att stoppa sina medieinvesteringar och handla "brand safe". Pengarna rinner ur fickorna på Google – som riskerar att förlora 750 miljoner dollar, enligt analytiker.

Senast att gå ut med beslutet är livsmedelsjätten Nestlé, rapporterar Ad Age.

"Vi har beslutat att pausa våra medieköp i Google/Youtube och Google display network i avvaktan på försäkringar från dem om åtgärder för att ta itu med problemet med varumärkesreklam som visas på olämpliga webbplatser", säger en talesperson i ett uttalande från företaget.

"Nestlé använder en betydande mängd reklam på nätet för våra varumärken och vi har vidtagit åtgärder för att säkerställa att våra medieplaceringar bara visas på lämpliga webbplatser och andra onlinekanaler."

Nestlé sållar sig till listan där redan storföretag som Marks and Spencer, AT&T, Verizon, Walmart, General motors, Starbucks, Pepsi och återfinns. I Sverige har Svenska spel pausat annonseringen.

Google är i ett läge av krishantering och har svarat att man utvecklar nya verktyg för att förbättra sin "brand safety" och i ett första steg ge annonsörerna mer kontroll över var annonserna syns.

Mathias Asplund

Ämnen i artikeln:

GoogleNestle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News