Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Nätverken: "Influencers kommer spela stor roll i politiken"

Publicerad: 20 Mars 2018, 06:00
Uppdaterad: 21 Mars 2018, 14:38

Sam Foroozesh, vd på Cure Media, Linda Palmgren, vd på United Influencers och Olof Lindblom, vd på Cube.

POLITIKEN OCH INFLUENCERS DEL 2 AV 5. Har de politiska partierna fått upp ögonen för den nya tidens makthavare – och vad innebär i så fall det? Dagens Media tar ett grepp om influencers betydelse i valrörelsen. För influencernätverken står framtiden klar: influencers kommer bli allt viktigare i politiken.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingUnited InfluencersCube

Dagens influencer marketing är relativt obruten mark för de politiska partierna. Även om partierna länge har jobbat med pr genom kända personer, är det ännu ovanligt att de köper sponsrat innehåll i en influencers kanaler. Det blir tydligt inte minst i samtal med influenceragenturerna, som fungerar som en mellanhand mellan annonsörer – i det här fallet politiska partier – och influencers.

Linda Palmgren, vd för United Influencers, säger att i år är första gången bolaget har fått förfrågningar från politiska partier om att göra samarbeten. Om det blir av eller inte hänger dock inte på United Influencers som agentur.

– Det är de profiler vi representerar eller tillfrågar som får ta ställning till förfrågningar och om de först och främst tycker det är aktuellt och trovärdigt att ha det som en del av sitt innehåll, säger Linda Palmgren till Dagens Media.

LÄS MER: "Så tar de politiska partierna hjälp av influencers"

Frågan om trovärdighet blir extra aktuell när det gäller influencers samarbeten med politiska partier. Att ta politisk ställning är någonting man gör med hela sin person, och skiljer sig på så sätt från varumärkessamarbeten som inte sällan bygger på enstaka inlägg i influencerns sociala kanaler.

Olof Lindlbom, vd på influenceragenturen Cube, säger att det är helt avgörande om ett politiskt parti hör av sig att de personer man representerar känner att samarbetet är genuint och relevant för dem.

– Ett samarbete blir bara lyckat om båda parter kan ställa sig bakom varandra och trovärdighet är allt i vår värld. De personer som aktivt väljer att ta ställning och uttala sig politiskt kommer självklart kunna påverka sina följare, men om det inte är genuint så kommer deras målgrupp se igenom det, säger han.

Cube har dock aldrig sedan starten för fyra år sedan varit i dialog med något politiskt parti.

På influencerbolaget Cure får man enligt vd:n Sam Foroozesh förfrågningar från politiska partier ett par gånger per år, men hittills har man inte landat i något samarbete.

– Det är känsligt för många individer, inklusive influencers, att offentliggöra sin politiska ställning, vilket kan anses vara en utmaning, säger han.

Såsom sina branschkolleger anser Sam Foroozesh att ett lyckat influencer-samarbete, oavsett bransch, förutsätter att influencern sympatiserar med annonsörens värderingar.

– Vissa samarbeten kräver känsligare ställningstaganden än andra, politiska kan vara ett sådant känsligt exempel för många.

"Ett självklart inslag i partiers annonsinvesteringar 2022"

Samtidigt menar Sam Foroozesh att influencer idag har en extrem stor inverkan på den yngre publiken, i många fall större än vänner och familj, och att detta även gäller i valrörelsen.

– Influencers är, och kommer bli än mer, viktiga för politiken i framtiden. Människans beteende att ta till sig influenser, insikter och inspiration från sin omgivning, från någon man litar på och vill följa, blir bara starkare med tiden.

Han får medhåll från Olof Lindblom på Cube.

– På sikt tror jag absolut influencers kommer att ha en viktig roll att spela i politiken. Dock inte genom enskilda sponsrade poster. Vår rekommendation skulle vara att analysera vilka personer som aktivt tagit ställning för ens parti och titta på ett långsiktigt samarbete som är givande för båda parter, säger han.

Om partierna vill nå målgruppen 18-35 kan de inte bortse från people driven marketing eller en aktiv strategi inom sociala medier, säger Linda Palmgren.

LÄS MER: "Experternas dom över partiernas reklam: 'Höj nivån'"

– Människor litar på människor mer än på varumärken eller medier. Kraften som people driven marketing ger genom att etablera och förstärka relationer och intimitet med målgruppen är kommunikation som ger resultat. Det finns inget bättre sätt att bygga och förstärka relationer med målgruppen.

För att som influencers göra skillnad i politiken behöver det inte vara nödvändigt att gå på djupet i politiska frågor, säger hon. Det kan likväl vara att ställa frågorna till partiledare som följarna vill ha svar på ur ett mer interaktivt perspektiv.

– Eller att driva en mer övergripande fråga som exempelvis vikten av att ta ställning och gå och rösta.

För de partier som vill dra nytta av influencers stora påverkan på den unga publiken finns det såklart andra sätt att gå än att köpa regelrätta samarbeten, och politiken präglas ännu idag mycket av klassiskt pr-arbete.

– Att partitoppar idag äter luncher och exponerar sig för influencers är ingen tillfällighet, säger Sam Foroozesh och fortsätter:

– Om partitoppen betalar lunchnotan och influencern lägger upp en bild från lunchen, är det då betalt? I så fall görs det idag. Närmare valet i höst kommer vi sannolikt få ta del av ett eller annat betalt influencer-samarbete, i annat fall kommer det vara ett självklart inslag i partiers annonsinvesteringar 2022.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev