Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Mörk framtid för digitala marknadsförare - enligt reklamgurun

Publicerad: 30 Januari 2018, 15:50
Uppdaterad: 30 Januari 2018, 21:15

Seth Golden. Foto: Pressbild

Marknadsföringsgurun Seth Godin: "Utrymmet för människor i den här disciplinen är väldigt liten".


Ämnen i artikeln:

AIdigitalt

Förra veckan besökte marknadsföringsgurun och författaren till 18 bästsäljande böcker, Seth Godin, Stockholm.

Från Nordic Business Forums scen hävdade han, enligt Veckans Affärer, att yrkesgruppen "digital marknadsförare" kommer att försvinna.

"Jag vet att det kommer att hända", sade han.

Seth Godin delar upp modern marknadsföring i två discipliner, skriver tidningen. Den ena av dem – AI- och datadriven digital marknadföring – ska man enligt marknadsföringsveteranen inte låta sig sugas in i, eftersom "utrymmet för människor i disciplinen är väldigt liten".

Det ser lockande ut ända till den dag då de kommer att halvera din lön för att sedan halvera den igen eftersom datorer kan utföra jobbet. Jag ser det inte som något ondskefullt, och jag vet att det kommer att hända. Den strategiska sidan är kreativ, och handlar om att se vad människor inte sett förut”, säger Seth Godin.

Den andra, kreativa disciplinen, beskriver han som poetisk och magisk, och som den typ av marknadsföring som han själv vill syssla med: "Den synen delar jag med de flesta marknadsförare som ser seriöst på professionen”, säger Seth Godin.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AIdigitalt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.