"Möjlighet att skapa en stark varumärkesresa för Apollo"

2018-05-17 07:00  

Apollos svenska marknadschef om hur det nya samarbetet med Nord DDB kommer påverka resebolagets marknadsföring.

Igår onsdag stod det klart att Apollo har avslutat sitt samarbete med tidigare byråpartnern Tillsammans Sthlm för att istället inleda ett strategiskt varumärkessamarbete med Nord DDB.

Carina Kinnman, som är marknadschef för Apollo i Sverige, säger att valet föll på just Nord DDB för att de speglar Apollos egen organisation, och att deras närvaro i de andra nordiska länderna var ett av kriterierna vid valet även om det inte var uttalat inför pitchen.

– Det ger oss möjlighet att vara lokala och snabba även om vi liksom Nord DDB jobbar centralt. Att de dessutom har kapacitet och vana att jobba med stora komplexa företag och har ett erbjudande med specialister inom alla discipliner inklusive produktionskapacitet var också värdeskapande, säger hon till Dagens Media.

Det mest avgörande säger hon dock var Nord DDB:s strategiska och kreativa erbjudande och hur de tolkade och förstod Apollos utmaningar och möjligheter.

– Vi såg möjligheten att de kan göra skillnad och att vi gemensamt kan skapa en stark varumärkesresa för Apollo.

På vilket sätt kommer det nya samarbetet synas i er marknadsföring?

– Vi har inte påbörjat det arbetet än, inom kort har vi en kick-off där vi ska titta framåt och se hur vi kan skapa varumärkesdrivande kommunikation kombinerat med våra taktiska utspelsbehov. Vi ska stärka både vår långsiktiga och kortsiktiga kommunikativa närvaro och engagera genom hela kundresan.

Ibland kan resebolagens reklam vara ganska likriktad – hur ska ni utmärka er i er marknadsföring gentemot de andra aktörerna?

– Vi och våra konkurrenter säljer drömmar och avkoppling och är relativt generiska i uttrycket. Reseindustrin driver ett stort engagemang bland konsumenter, där de själva till stor del står för att bibehålla den generiska drömbilden av den perfekta semestern i och med all content som delas i sociala medier. Hur vi ska uttrycka oss framöver i vår tonalitet har vi inte formulerat än.

Vilka är de största kommunikationsmässiga utmaningarna för ett resebolag idag?

– Enligt färsk data från Google har 90 procent av konsumenterna inte på förhand bestämt vilket varumärke de ska boka sin nästa resa med, det skapar både utmaningar och möjligheter för alla aktörer i branschen. Eftersom konsumentbeteenden ändras snabbt och även skiljer sig mellan marknaderna, är det en utmaning att vara snabb och kunna kombinera och optimera digitala och traditionella medier genom kundens hela resa.

Hur gör ni för att möta utmaningen från Airbnb och liknande aktörer?

– Apollo har sitt DNA i Grekland med en stark lokal kännedom, det stärker vi ständigt med att produktutveckla vårt erbjudande. Vi ser kontinuerligt över hur vi kan förändra och förbättra med fler charmiga hotell, hotellkoncept som är anpassade för våra målgrupper och hur omvärlden förändras, vi utökar med fler träningsresor för de aktiva kunderna och liknande. Vi ser nu en trend att fler och fler efter att ha bokat Airbnb och sina semestrar själva med varierande upplevelser återkommer till oss och återupptäcker att paketresor känns enkelt och prisvärt.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt