Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

MM Sports förlorar varumärkestvist

Publicerad: 8 September 2017, 13:31
Uppdaterad: 8 September 2017, 14:35

För lika, enligt PRV.

Kosttillskottsföretaget anses vara för likt ett franskt modemärke.


Ämnen i artikeln:

PRV

Göteborgsbolaget MM Sports grundades 2002 och är en av Nordens största återförsäljare av kosttillskott och träningskläder.

Bolaget omsatte förra året drygt 167 miljoner kronor.

Nu har Patent- och registreringsverket beslutat att dra in företagets varumärkesregistrering för varugruppen kläder, rapporterar nyhetsbyrån Siren. Det sedan myndigheten fått in klagomål från det franska modehuset Maison Margiela, som anser att MM Sports är för likt deras märke för kvinnokläder och tillbehör, MM6.

Enligt varuhuset skulle det kunna uppfattas som att MM Sports utgör en sportklädeslinje hos modebolaget. Företaget anser också att typsnitten som används i logotyperna är identiska, och att märkena därför liknar varandra "såväl visuellt, auditivt som beträffande associationer", skriver man i sin protest till PRV.

MM Sports å andra sidan håller inte med om loggornas snarlikhet, och pekar i sitt yttrande till PRV på flera skillnader i utförandet. Man vänder sig också emot att modehuset skulle ha ensamrätt till bokstäverna MM.

Det stoppar inte PRV, som alltså går på det franska bolagets linje. Myndigheten skriver i sitt beslut att MM Sports märke inte kan anses skilja sig tillräckligt från varumärket MM6 för att det inte ska finnas en risk för förväxling.

MM Sports: "Förvånade"

Olle Sparringsjö, grundare och marknadsansvarig på MM Sports, är inte nöjd med beslutet. Till Dagens Media säger han att företaget och det franska modehuset har en överenskommelse om att "samexistera".

– Vi har en dialog och ett samförstånd kring att vi inte tycker att vi stör varandra, säger Olle Sparringsjö och tillägger:

– Däremot är PRV:s agerande förvånande. Som jag ser det handlar det om kompetensbrist och ett felaktigt förehavande.

MM Sports kommer enligt Olle Sparringsjö att försöka få beslutet upphävt. Skulle det ligga fast menar han att det ändå inte skulle få någon större påverkan.

– Vi har andra registreringar att luta oss på. Vår huvudverksamhet är till 90 procent kosttillskott och där är det inte ens en promilles chans att vi förlorar några rättigheter till MM Sports som vårt namn på våra butiker, säger han.

Martin Ingesson, som är beslutande jurist i ärendet på PRV, säger till Dagens Media att han egentligen bara kan hänvisa till myndighetens skriftliga beslut. Han understryker dock att upphävandet bara gäller för den specifika registreringen och kategorin.

– Det är möjligt att MM Sports Holdings AB kan ha andra registreringar, men just i det här fallet har vi bedömt att varumärket ligger för nära ett annat tidigare EU-varumärke, säger han.

MM Sports har två månader på sig att överklaga beslutet.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PRV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.