Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Miljoninvestering för annonsstartup

Publicerad: 19 april 2017, 12:35
Uppdaterad: 19 april 2017, 13:24

Mike Radoor och Eric Gisaeus är techbolaget Ocasts vd respektive medgrundare.

Startupen Ocast gör det enklarare för publicister och influencers att visa upp sitt annonserbjudande. Nu tar det svenska bolaget in två miljoner kronor från tidigare Klarna-chefer.


Bakom annonsstartupen Ocast står annonssäljaren Eric Gisaeus, som säger sig ha startat bolaget efter att ha tröttnat på långa mejltrådar med kunder.

Affärsidén är att låta tidningar, nyhetssajter och influencers samla information om sitt annonserbjudande på ett och samma ställe. Detaljerad information om målgrupp, räckvidd och annonserbjudanden görs tillgängligt på företagets plattform.  

Tjänsten, som för tillfället erbjuds i åtta länder, lanserades förra året. Bland företagets kunder finns bland andra Schibsted, Bonnier och Aller.

Som ett led i sin expansion tar Ocast nu in riskkapital i form av två miljoner kronor från riskkapitalbolaget Wellstreet. Bakom bolaget står tidigare chefer på betalbolaget Klarna, varav en dem är Mikael Wintzell, tidigare komersiell chef på Klarna.

– Vi har på kort tid fått med de flesta tunga nordiska kunderna på tåget. Nu ska vi ta nästa steg i Europa och resten av världen. Då känns det grymt bra att få med Wellstreet, som sitter på mycket kunskap om hur man expanderar ett B2B-bolag internationell, säger Ocasts vd Mike Radoor, i ett pressmeddelande.

Ocast-grundaren Eric Gisaeus menar att det finns mycket att göra för att förenkla vardagen för köpare och säljare av annonser.

– Folk sitter fortfarande och mejlar varandra och frågar: "Hur många läsare har ni, vad har ni för målgrupp?" och så vidare. Det blir långa mejlslingor vilket inte alls är effektivt. Vi automatiserar redan delar av den här processen, och vi kommer att lansera mer funktionalitet framöver för att förenkla kundernas vardag, säger han.

Ocast, som huserar i Stockholm, har idag sex medarbetare. Bolaget räknar med en omsättning på sju miljoner kronor under 2017.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.