Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Medvind för radio

Radio uppvisar den starkaste månaden någonsin och print fortsätter att tappa.


Publicerad 2017-05-09 07:42
Uppdaterad 2017-05-09 07:42

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 3,2 procent i april, jämfört med samma period föregående år.

Nedgången är en effekt av påsken som vanligtvis är en svag period för investeringarna, förra påsken inföll under mars.

Totalt förmedlades under april närmare 1.3 miljarder kronor. Månadens stora vinnare blev mediekategorin radio med en uppgång på 53,7 procent. Även utomhus/trafikreklam, internet och DR/Annonsblad visade en positiv tillväxt.

– Återigen är radio den stora vinnaren. Medieinvesteringarna i kategorin uppgick till drygt 47,6 miljoner kronor i april, vilket är den näst högsta noteringen i Mediebyråbarometerns historia. Kategorierna utomhus/trafikreklam och internet gjorde också en stabil månad, där de båda ökar trots höga jämförelsetal. Det sker förflyttningar och mycket annat spännande i branschen – det kommer vi att diskutera och analysera under Stockholm media week nästa vecka, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Nedgång fortsätter för printkategorin – totalt minskade de samlade printkategorierna med 24 procent, jämfört med samma period föregående år. Det motsvarar drygt 56 miljoner kronor.

Även Mediekategorierna bio, dagspress storstad, fackpress, sök, dagspress landsort, populärpress, dagspress kväll och tv minskade under april.

Den mediekategori som backade mest under april, jämfört med samma månad föregående år, var bio. - Tv tappar marginellt men levererar i enlighet med förväntningarna. Det stora raset står de tryckta medierna för. Värst ser situationen ut för dagspress storstad, som i april tappade 33,8 procent. Kategorins negativa trend har varit tydlig under året: ackumulerat har mediekategorin hittills tappat 24,7 procent eller drygt 79 miljoner kronor. Storstadstidningarna måste se över både sitt erbjudande, sin paketering och sin prissättning för att stoppa raset. Det är knappast troligt att de förlorade intäkterna kan hämtas igen digitalt. Självklart ska de fortsätta utveckla de digitala produkterna, men om medieinvesteringarna i print fortsätter att sjunka i den takt vi hittills sett måste någon förändring ske, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.