Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Traditionella medier ger bäst effekt

Publicerad: 13 November 2018, 14:25
Uppdaterad: 13 November 2018, 14:32

Konsulten Peter Fields står bakom rapporten tillsammans med Les Binet som är Head of Effectiveness på Adam&Eve DDB.

Foto: Youtube

RAPPORT. Att bygga långsiktigt ger även kortsiktig effekt i säljkolumnen - och traditionella medier är effektivare än digitala. I allafall om man ska tro den brittiska rapporten Binet & Field.


Ämnen i artikeln:

medieinvesteringar

I Les Binet och Peter Field rapport ”Effectiveness in context” konstateras att det är optimalt att satsa cirka 60 procent av marknadsbudgeten på långsiktig varumärkesutveckling och runt 40 procent på kortsiktig aktivering. Den långsiktiga varumärkesutvecklingen blir avgörande för lönsamhet, medan kortsiktig aktivering bör ses som ett komplement.

Enligt rapporten, som presenterades på marknadsföringskonferensen EffWorks i London, är de digitala kanalerna bra för konvertering och kortsiktig aktivering, medan de traditionella kanalerna fortfarande är överlägsna för varumärkesbyggnad. 

Dessutom ser man generellt att den genomsnittliga marknadsbudgetens lönsamhet har sjunkit i samma takt som man har gått över till digitala kanaler.

Överlag ser Binet & Fields en obalans i att företag lägger för stor andel av budgeten på kortsiktig konvertering och transaktionsorienterad kommunikation. En av förklaringarna till det som ges i rapporten, är att de digitala kanalerna genererar mycket data som företag kan agera utifrån. Problemet är att det inte alltid är rätt data som genereras – och att man därför agerar på fel input.

Binet & Field konstaterar i sin rapport att det lätt blir osymmetriskt när man jämför effekterna av långsiktig varumärkesutveckling och kortsiktig aktivering: Det långsiktiga arbetet får effekter för det kortsiktiga säljet, men det fungerar som regel inte åt andra hållet.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

medieinvesteringar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.