onsdag31 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Toppnamn i IAB:s nya influencer marketing-satsning

Publicerad: 24 november 2016, 14:01

Branchorganisationen ställer upp med ett erfaret team för att ta ut riktningen för influencer marketing.

Ämnen i artikeln:

IABInfluencers of SwedenSveriges Annonsörer

VE

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Influencer marketing är det stora modeordet 2016. Allt fler initiativ tas för att professionalisera kanalen. Bland annat har branschorganisation Influencers of Sweden och nätverket Sweden Influencers varit drivande i frågor som valuta och certifiering för företag.

För en vecka sedan meddelade även intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och influencer-företaget Tailsweep att man ämnar ta fram en gemensam valuta för influencer marketing-branschen. Initiativet backas upp av Sweden Influencers.

”Vi på Sweden Influencers välkomnar valutan och riktlinjerna, och kommer att uppdatera certifierade företag kring nya, tydligare riktlinjer så fort dessa är fastställda”, meddelar man på sin hemsida.

Den senaste i raden aktörer som hakar på att utstaka riktningen för den växande kanalen är IAB. Satsningen görs tillsammans med Influencers of Sweden. Och man gör den genom att samla en namnkunnig ”task force”.

”IAB Sverige ser nu vikten av att samla branschen för att enas kring några grundläggande och vägledande frågor för att göra kanalen än mer skalbar.”

Viktiga frågor som ska behandla är exempelvis utbildningsmaterial i form av handböcker, seminarier, mätstandard och annonsmärkning, enligt Charlotte Thür, vd för IAB Sverige.

Gruppen kommer bestå av följande personer vid uppstarten den 2 december:

Zanox, Benjamin Mullen

United Influencers, Linda Palmgren

TS Digital, Lars Björkman

Tourn, Rosanna Thun

Tailsweep, Öjje Holt

SPP, Silvia Barklund

Splay, Vigor Sörman

Spinview Global, Robin Kettula

Scream, Sofi Rönnestrand

MEC, Rebecca Brage

Maxus, Alexandra Callius

Loppi, Katarina Bergegård

Kantar Sifo, Siri Gaunt

IUM, Peter Cederholm

Influencers of Sweden, Linda Hörnfeldt

Bonnier Annons, Caroline Ensér

Bauer Media, Mattias Björkman

Accenture, Helena Henriksson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev