Medieval
Toppnamn i IAB:s nya influencer marketing-satsning
Publicerad: 24 november 2016, 14:01
Branchorganisationen ställer upp med ett erfaret team för att ta ut riktningen för influencer marketing.
Influencer marketing är det stora modeordet 2016. Allt fler initiativ tas för att professionalisera kanalen. Bland annat har branschorganisation Influencers of Sweden och nätverket Sweden Influencers varit drivande i frågor som valuta och certifiering för företag.
För en vecka sedan meddelade även intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och influencer-företaget Tailsweep att man ämnar ta fram en gemensam valuta för influencer marketing-branschen. Initiativet backas upp av Sweden Influencers.
”Vi på Sweden Influencers välkomnar valutan och riktlinjerna, och kommer att uppdatera certifierade företag kring nya, tydligare riktlinjer så fort dessa är fastställda”, meddelar man på sin hemsida.
Den senaste i raden aktörer som hakar på att utstaka riktningen för den växande kanalen är IAB. Satsningen görs tillsammans med Influencers of Sweden. Och man gör den genom att samla en namnkunnig ”task force”.
”IAB Sverige ser nu vikten av att samla branschen för att enas kring några grundläggande och vägledande frågor för att göra kanalen än mer skalbar.”
Viktiga frågor som ska behandla är exempelvis utbildningsmaterial i form av handböcker, seminarier, mätstandard och annonsmärkning, enligt Charlotte Thür, vd för IAB Sverige.
Gruppen kommer bestå av följande personer vid uppstarten den 2 december:
Zanox, Benjamin Mullen
United Influencers, Linda Palmgren
TS Digital, Lars Björkman
Tourn, Rosanna Thun
Tailsweep, Öjje Holt
SPP, Silvia Barklund
Splay, Vigor Sörman
Spinview Global, Robin Kettula
Scream, Sofi Rönnestrand
MEC, Rebecca Brage
Maxus, Alexandra Callius
Loppi, Katarina Bergegård
Kantar Sifo, Siri Gaunt
IUM, Peter Cederholm
Influencers of Sweden, Linda Hörnfeldt
Bonnier Annons, Caroline Ensér
Bauer Media, Mattias Björkman
Accenture, Helena Henriksson