Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

"Stora vinnaren är radio"

Publicerad: 7 Mars 2017, 08:22
Uppdaterad: 7 Mars 2017, 08:25

Bild 1/2  

MEDIEBYRÅBAROMETERN. Medieköpen backar – men bio och radio går mot strömmen.


Ämnen i artikeln:

RadioMediebyråbarometern

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 14,6 procent i februari, jämfört med samma period föregående år.

De flesta mediekategorierna uppvisade negativ tillväxt under månaden. Minskningen kan dock till stor del tillskrivas att februari i år hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2016.

De flesta mediekategorierna backade, men två kategorier gick mot strömmen – bio och radio. Båda kategorierna uppnådde rekordnivåer under månaden.

– Februari 2017 hade en måndag mindre och att medieinvesteringarna backar är en periodiseringseffekt. I själva verket är februari i linje med samma period förra året, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges mediebyråer, och fortsätter:

– Månadens stora vinnare är radio. Trots en faktureringsdag mindre ökar radio med hela 19,2 procent, vilket är den högsta februarisiffran sedan Mediebyråbarometern startades. Att kategorin internet backar ligger enligt förväntan. Men det sker stora förflyttningar inom den digitala annonseringen. Den traditionella displayannonseringen minskar till förmån för sociala medier och online video. Vi kan också se att beordrad annonsering tappar till programmatiska köp.

Den kategori som backade mest under februari var sök.

–  Printkategorierna – som inte påverkas av antalet faktureringsdagar – fortsätter sin kräftgång. Tappet i februari uppgick till minus 12,8 procent. Återigen är det storstadspress och kvällspress som i princip står för hela minskningen, minus 20,1 respektive minus 26,9 procent. Dessa två kanaler har riktigt stora problem, annonspriserna sjunker stadigt, utan att efterfrågan för den skull ökar. TV:s minskning med 22,8 procent ligger i linje med föregående år på grund av en mindre faktureringsdag. Dock lyckas man inte följa upp den kraftiga ökningen i januari, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

RadioMediebyråbarometern

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev