Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Medieval

Stadium i byråpitch

Publicerad: 4 April 2019, 12:32

Stadiumkampanjen Fill the Stadium, Stadiums Commercial & Brand Director

Foto: Stadium

UPPDATERAD. Stadium bekräftar Dagens Medias uppgifter om att man just nu ser över sina byråsamarbeten.


Ämnen i artikeln:

MindshareStadiumStarcom

Enligt uppgift till Dagens Media befinner sig Stadium i  en mediebyråpitch.

Sportjätten lämnade 2011 Starcom för Mindshare, som har varit samarbetspartner sedan dess.

Stadiums Commercial & Brand Director, Pino Roscigno, bekräftar via mejl till Dagens Media att en pitch pågår:

Varför byter ni mediebyrå?

– Målet är inte att byta byrå, vi är nöjda med de samarbeten vi har. Målet är att anpassa byråsamarbetena med den nya organisation vi startat i Solna och de nya kompetenser vi rekryterat.

Berörs andra byråsamarbeten?

– I de fall de påverkas av nya processer och vår nya struktur. När det gäller den kreativa delen så arbetar vi till största del med egen inhouse.

 Vad har ni för strategi och mål inför framtiden när det kommer till medieval?

– Media är ett medel får att nå våra varumärkes- och försäljningsmål och strategin vill vi inte dela med oss av eftersom det är ett konkurrensmedel.

Vilken är den nya mediebyrån? 

– Det är inte givet att det blir en ny byrå. I det här läget har vi valt att diskutera öppet om möjliga framtida lösningar med ett antal potentiella partners som vi uppfattar som intressanta och kunniga.

Kan du utveckla lite med kring vad det är det här innebär i praktiken?

– Vi har valt att träffa ett utvalt antal potentiella partners och varit öppna med vår situation och ambition, hur vår nya organisationsstruktur ser ut, vad vi vill hantera själva och hur vi vill arbeta framåt. Vi har bett dem respondera genom att föreslå möjliga modeller för samarbete och har en kreativ och inspirerande dialog med alla för stunden.

Vad är det ni ska hantera själva?

– En ökande del av marknadsföringen automatiseras och i de processerna behöver vi kunna jobba nära våra partners, med  olika roller, för att optimera och justera i realtid.

Skulle du kunna berätta mer om hur ni ska arbeta framåt? 

– Det ska den här processen hjälpa oss med att komma fram till. 

Stadium lanserade 2017 ”Fill the stadium” som de själva benämner som den största kampanj de gjort i modern tid. Förutom att den vållade debatt när den kom, vann den bland annat ett silver i tävlingen Roygalan 2018. Kampanjen gjordes i samarbete med Indio och Made to Order.

 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MindshareStadiumStarcom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev