Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Snusbolag läxas upp för sin reklam

Publicerad: 4 Mars 2016, 06:00
Uppdaterad: 3 Mars 2016, 16:11

Webbshoppen Snusexpress.com är en av de tretton bolag som får uppläxning av Konsumentverket.

Konsumentverket agerar mot tretton bolag på grund av deras marknadsföring av snus på sajter och i sociala medier.


Som huvudregel är marknadsföring av tobaksvaror förbjudet. De enda undantag som får göras är måttfulla kommersiella meddelanden inne på försäljningsställen. Då sociala medier som Facebook inte utgör försäljningsställen så får marknadsföring för tobaksvaror inte förekomma där.

Flera av tobaksbolagen som nu läxas upp av Konstumentverket marknadsför sina produkter på sina webbplatser. Företaget Pataco skriver till exempel på sin sajt snusmästaren.se:

" ... ett prisvärt budgetalternativ."

" ... ett starkt rekommenderat köp."

" ... ett exklusivt snus ...”

" ... lågpris-snus"

Konsumentverket anser att rabatteringen utgör en säljfrämjande åtgärd som kan anses uppmana till bruk av tobak, och att marknadsföringen inte är förenlig med tobakslagen.

Konsumentverket skriver i sina handlingar att de eftersträvar frivilliga rättelser. Därför har alla de bolag som myndigheten valt att agera mot givits möjlighet att yttra sig över det som hänt och ska även redogöra för de åtgärder de kommer att vidta.

Om yttranden inte har inkommit till myndigheten inom två veckor tar Konsumentverket ställning till om några ytterligare åtgärder ska vidtas i ärendet.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.