Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Så ska native bli tydligare

Publicerad: 22 Maj 2017, 08:14
Uppdaterad: 22 Maj 2017, 08:14

”Vi ska inte lura läsaren”. Det är grunden i Tidningsutgivarnas nya rekommendationer för native.


Ämnen i artikeln:

TU

Native och andra former av annonsörsfinansierat innehåll blir allt vanligare. Som Dagens Media tidigare har berättat räknar exempelvis IRM och Sveriges Tidskrifter med att native i tidskrifter ska öka med åtminstone 15 procent under kommande året.

Enligt tidigare statistik från IRM omsatte native 100 miljoner kronor totalt under 2015.

TU:s styrelse väljer nu att anta rekommendationer som branschorganisationen vill att medlemmarna rättar sig efter.

”Vi ska inte lura läsaren. Det betyder att en läsare är lurad om hen inte snabbt förstår att puffen/artikeln/programmet är annons. Det vill vi inte. Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte”, skriver TU i rekommendationerna.

Rekommendationerna går därför ut på att annonsformer som native, branded content och content display tydligt ska annonsmärkas.

Medlemmarna rekommenderas exempelvis att annonsmarkera branded content med fraser som ”presenteras av”. Däremot anser TU inte att ”i samarbete med” är tillräckligt tydligt.

Native och content display ska exempelvis märkas ut med en balk i samma bredd som annonsen.

– Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi – och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för TU, i ett pressmeddelande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev