Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Så ska Arla nå unga

Publicerad: 17 Oktober 2019, 13:07

Arlas Youtubesatning Matkanalen leds av Klara Lind och Nisse Hallberg.

Arla startar Youtubekanalen Matkanalen. Satsningen görs bland annat för att unga ska få en starkare relation till mejeriprodukter och Arlas varumärke.


Ämnen i artikeln:

SplayYoutubeArla

Karin Granlund, food inspiration manager på Arla Foods, säger att syftet med satsningen är att nå unga matlagare och att skapa en positiv syn på mejeri och varumärket Arla.

 – Vi vill utveckla vår kommunikation mot mera storytelling och valde därför en kanal som tillåter fördjupning. Youtube är populärt bland unga och ger möjlighet till att vara personlig, instruktiv och underhållande, berättar hon för Dagens Media om valet av att satsa på Youtube som medium. 

Satsningen riktas mot unga matlagare, med fokus på 20 till 30-åringar. 

– Unga har inte lika stark kärlek och relation till mejeriprodukter och Arlas varumärke som de äldre generationerna. Unga har inte heller samma kunskap om matlagning och bakning. Genom att inspirera till rolig enkel matlagning på detta sätt, vill vi skapa en relation till unga matlagare, säger Karin Granlund.

Utöver att Arla är tydlig avsändare i och med loggan och namnet kommer det synas genom produkterna som används i köket.

– Dessutom är matlagningstipsen och recepten som tillagas populära Arlarecept och tips från vår hemsida. 

Satsningen är främst varumärkesbyggande och ambitionen är att ”på sikt ha en Youtubekanal med en stor skara prenumeranter i åldern 20-30”.

Kanalen har utvecklats och produceras av Splay One samt leds av kocken Klara Lind och komikern Nisse Hallberg. Till programmet kommer influencers på besök för att laga mat. 

De tre första avsnitten på Matkanalen av Arla släpps i dag och därefter släpps avsnitt löpande. 

Arbetsgrupp:

Karin Granlund, Food Inspiration Manager, Arla
Anna Ströberg, Culinary Advisor & Content Producer, Arla
Malin Wikner, Social Media Officer, Arla
Erik Gestrelius, Executive Producer, Splay One
Alexander Gustafsson, Producer, Splay One
Sarah Greenberg, Project Manager, Splay One
Line Bomark, Account Manager, Splay One

 

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SplayYoutubeArla

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.