Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Så mycket kostar Telenors annonsbojkott mot Kanal 5

Publicerad: 3 Februari 2016, 13:15
Uppdaterad: 3 Februari 2016, 13:26

Kanal 5 är Telenors näst största reklamkanal på tv-marknaden. Medieköp för fyra miljoner kronor i månaden påverkas nu när Telenor bojkottar annonsering i Discovery Networks kanaler.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5Telenor

Telenors annonsbojkott drabbar även Discovery Networks svenska kanaler, med flaggskeppet Kanal 5 i spetsen. Det kunde Dagens Media berätta under onsdagsförmiddagen.

Bojkotten genomförs i två steg.

1. Med start omedelbart stryper Bredbandsbolaget sina kampanjer i Discovery Networks kanaler.

2. Nya bokningar från samtliga Telenorbolag i Sverige stoppas i Discovery Networks kanaler från och med mars månad.

Stoppet gäller i nuläget under den tid som tv-kriget mellan Telenor och Discovery Networks pågår.

Telenors presschef Aron Samuelsson uppger för Dagens Media att Telenor ska upprätthålla reklamtrycket trots annonsstoppet hos Discovery Networks.

– Absolut. Vi kommer att köpa mer i övriga kanaler, säger han.

Det innebär att Discovery Networks konkurrenter, TV4-gruppen och MTG TV, kan glädja sig åt extra reklammiljoner så länge som konflikten pågår.

På uppdrag av Dagens Media har Sifo reklammätningar tagit fram siffror över Telenors medieköp i Sverige under 2015. Siffrorna speglar inte de ibland stora rabatter som stora annonsörer åtnjuter hos medierna. Internetsiffrorna har också kraftiga brister.

Men vad Sifos siffror med all tydlighet visar är att tv är Telenors överlägset största reklamkanal bland de traditionella medierna.

Av de 349 miljoner kronor brutto som Telenor köpte reklam 2015 lades 271 miljoner på tv-reklam.

 

Sett till fördelningen mellan de olika tv-kanalerna visar siffrorna att TV4, Sveriges största kommersiella tv-kanal, är Telenors favorit. TV4 svalde 52 procent av Telenors tv-köp i fjol.

Men på andraplats kommer Discovery Networks flaggskepp Kanal 5. Där lade Telenor 48,8 miljoner kronor brutto – dryga 4 miljoner kronor per månad – under 2015. Pengar som nu alltså minst sagt är i farozonen.

 

Tidigare under onsdagen tonade Telenors presschef Aron Samuelsson ned betydelsen av annonsbojkotten i det pågående tv-kriget.

– Jag tror inte att de blir så pressade av detta, de hittar nog andra som vill annonsera, sade Aron Samuelsson.

Annonsbojkotter som vapen i konflikter är inte något nytt i Sverige. Telia har vid två tillfällen strypt sin annonsering i MTG:s och ägaren Kinneviks medier. 2013 gällde det just vid en avtalskonflikt med MTG-ägda betal-tv-bolaget Viasat.

2007 var källan till bojkotten en konflikt om MTG:s ersättning för att bolagets kanaler skulle finnas med i Telias triple-play-erbjudande.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Kanal 5Telenor

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev