Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medieval

Så göder storannonsörer nedladdning

Undviker piratsajter – men sätter annonserna på torrentplattformar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 10 December 2015, 09:44
Uppdaterad: 10 December 2015, 09:48

Ämnen i artikeln:

The Pirate Bay

I Sverige har branschorganisationen Sveriges Annonsörer nyligen svartlistat en rad sajter som annonsörerna ska undvika.

De flesta annonsörer med självaktning undviker att annonsera på piratsajter som The Pirate Bay och de nyare fulstreamingsajterna.

Men däremot syns annonser från etablerade varumärken som Gilette, General Electric och Crayola på de torrentklienter och plattformar som används för nedladdning av upphovsrättskyddat material, uppger Adage.

Enligt tidningen har plattformen Bittorrent 170 miljoner aktiva användare – och levererar 3,4 miljarder annonsvisningar per månad.

Trots att bittorrentplattformar används för att gratis dela dataspel tillhör just gamingbolag Bittorrents största kunder. Bland annat visar Bittorent ut annonserna under tiden då användaren väntar på att nedladdningen ska bli färdig.

Bolaget självt pekar på att plattformen inte är illegal.

”Vissa publicister kanske bedömer att annonsering på torrentklienter är ett nödvändigt ont”, skriver Adage och pekar på att speljätten Electronic Arts använt en torrentplattform för att marknadsföra spelet ”Army of Two”.

Det finns dock motstånd.

Tidigare i veckan gick 30 annonsörer och byråer i USA ihop och lovade att ta ”resonabla steg” för att undvika att placera annonser på både piratsajter och plattformar som används för att gratis tanka ned upphovsrättsskyddat innehåll.

Ämnen i artikeln:

The Pirate Bay

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.