Rapport: Här är den perfekta mediemixen

Den optimala mediemixen består till 69 procent av tv och digitalt, slår Warc fast.

I sin senaste benchmark-rapport om medieval, slår det globala marknadsföringsförbundet Warc fast vad som är den optimala mediemixen för att nå framgång med sin marknadsföring.

Warc har studerat 840 kampanjer som genomförts mellan 2009 och 2017, där de tittat på budget och medieval inom tv, digitalt, print, utomhus och andra mer alternativa medier.

Vad de kommit fram till är att de varumärken som varit mest framgångsrika lagt 69 procent av sin marknadsföring på en kombination av tv och digitala kanaler.

Föga förvånande är det budgeten som är mest avgörande när det kommer till medieval. Ju större budget, desto mer lägger man på tv-reklam.

Lågbudget-kampanjer som vunnit mycket priser är oftast utformade för digitala kanaler. När budgeten varit generöst tilltagen är de prisvinnande kampanjer gjorda för tv i uppemot 60 procent av fallen.

Warc ser också att medievalen påverkas av vilken sektor man tillhör.

När det gäller marknadsföring av mat, så är uppemot 80 procent av prisvinnande kampanjer, som haft hög budget, utformade för tv-mediet.

Typiska lågbudget-segment som välgörenhet, offentlig sektor, transport och turism är inriktade på digitala kanaler, och det är ofta där som segmentets kunder kommer in.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-10-17 13.40Uppdaterad 2018-10-18 08.34