Nytt premiumformat via programmatic – If först ut

If först i världen att köpa video-wallpaper genom automatic guaranteed.

Efterfrågan att köpa premiumplaceringar via programmatiska köp är stort, men än så länge är utbudet skralt.

Nu presenteras för första gången möjligheten att köpa video-wallpaper-annonser programmatiskt.

Det är söksajten Allabolag.se som erbjuder formatet, tillsammans med mediebyrån OMD och säljbolaget Adviser. Enligt Adviser är det världspremiär.

- Programmatic-köpen har ökat snabbt men den stora utmaningen framåt är premiumplatserna, eftersom många vill ha garanterad synlighet, säger Sebastian Tibbling, ansvarig för affärsutveckling på Adviser.

- Problemet är att inte så många erbjuder premiumformat än, så sajter som är snabba att hoppa på det har goda möjligheter att ta position.

Försäkringsbolaget If är först ut att köpa videoformatet programmatiskt, med sin kampanj Slow Down GPS, där barnröster används i GPS-tjänster för att få bilförare att sakta ner.

- Det är ett passande budskap för Allabolag.se, en företagssajt som når många som använder bil i tjänsten, säger Sebastian Tibbling.

- Kampanjen är ett typexempel på hur vi proaktivt testar de tekniska gränserna för att nå ut till If Skadeförsäkrings målgrupp på ett sätt som ger resultat, säger Jimmy Strömberg, programmatic director på OMD.

Kampanjen startade förra veckan och de första resultaten är positiva, enligt Sebastian Tibbling, både vad gäller synlighet och kännedom.

Trots att möjligheten finns att köpa enskilda premiumformat och videolösningar via automatic guaranteed, tror Sebastian Tibbling att det kommer att dröja ytterligare innan det går att köpa brett över alla plattformar. Fortfarande är det för stora skillnader mellan olika plattformars tekniska lösningar.

- Men utbudet kommer att öka eftersom efterfrågan finns. Vi måste sälja det som köparna efterfrågar, säger han.

 

Publicerad 2016-09-05 11.18Uppdaterad 2016-09-06 08.02

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: