Mios sponsordrag – köper skidlift

Här är Mios drag för att nå barnfamiljerna. För första gången köper en annonsör namnrätten till en skidlift i Sverige. "Vi ville göra något oväntat", säger Mios vd Björn Lindblad.

Möbelkedjan Mio investerar hårt i både traditionell reklam och digitala medier. För att ytterligare hamra in sin position som störst på soffor kände bolagets vd Björn Lindblad behovet att göra något nytt.

Inför årets skidsäsong började han bolla idéer med Skistar, skidanläggningsbolaget som Mio tidigare i år tecknat ett sponsoravtal med.

– Jag sade till dem att vi ville göra något överraskande. Vi ville dyka upp på ett oväntat sätt på en oväntad plats, säger Björn Lindblad till Dagens Media.

Nu presenteras lösningen.

Mio köper en hel lift, eller i alla fall namnrättigheten. Skistars nya expresslift i Tandådalen får namnet ”Mio Express Tandådalen”. Mer iögonfallande blir att två liftstolar byts ut mot knallrosa soffor från Mio.

– Jag var uppe i lördags och har haft förmånen att provåka den. När man åker upp i liften möter man också en rosa Mio-soffa som är på väg ned. Den tar för sig, säger Björn Lindblad om sin nya marknadsföringskanal.

Enligt Mio och Skistar är det första gången någonsin som namnrättigheterna till en skidlift säljs i Sverige. Även själva sofforna i liften bryter ny marknadsföringsmark, enligt de båda bolagen.

Sofforna i liften är en del i ett långsiktigt samarbete mellan Mio och Skistar, som gäller för Sälen och Vemdalen. Mio får även distribuera sina kataloger i stugorna i de två skidområdena varje vecka och ha erbjudanden med i Skistars app. Reklam på stortavlor och eventrättigheter ingår också i affären.

– Målgruppen är klockren. Familjerna är där, man trivs och har tid att umgås. Vi vill göra vår målgrupps semesterresa lite skönare, säger Björn Lindblad.

Han vill inte avslöja vad Mio betalar för att sätta namn på expressliften. Björn Lindblad berättar att arbetet med att rent fysiskt göra drömmen om Mio-soffor i skidliften sann har pågått under hela året.

– Det har varit ett spännande projekt tillsammans med liftbyggarna, som pågått sedan liftmässan i alperna i somras. Detta är ju första gången det sker, så det har varit ett stort arbete och vi har haft stort fokus på säkerheten.

Sponsorsamarbetet mellan Mio och Skistar inleddes tidigare i år och är branschexklusivt. Mio jobbar med kommunikationsbyrån Welcome i projektet.

Erik Wisterberg

Publicerad 2015-12-15 08.03Uppdaterad 2015-12-15 08.17

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: