Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 13 November 2018, 08:39
Uppdaterad: 13 November 2018, 13:04
Staffan Slörner är vd på Sveriges Mediebyråer
Foto: Janne Næss
Medieinvesteringarna ökade med fyra procent i oktober jämfört med 2017. Totalt förmedlades nästan 1,8 miljarder kronor, vilket är den högsta noteringen för i år. Trots medvinden backar emellertid flera kategorier.
Oktober blev en stark månad för medieinvesteringarna och flertalet kategorier ökade. Detta enligt vad Sveriges mediebyråers medlemmar redovisat för månaden. Utomhus visade en positiv tillväxt om 20 procent, medan bio hade det tufftast och backade med 25 procent. Även kategorierna radio, online video, TV, sök och online display uppvisade positiv tillväxt under månaden.
Staffan Slörner är vd Sveriges Mediebyråer:
- De flesta mediekategorier gynnas av en fortsatt hög annonskonjunktur. Några tecken på vikande eller avsvalnande konjunktur för kommunikations- och konsumtionsdrivna företag på den svenska marknaden syns inte. Den absolut största ökningen under oktober stod utomhus/trafikreklam för – vilket kan ses som ett tecken på annonsörernas behov av varumärkesskapande annonsering. Radio fortsätter att växa och en del av förklaringen kan vara ökad räckvidd för den kommersiella radion i och med de nya tillstånden, säger han.
Bio var inte den enda kategorin som backade, Även dagspress, kväll, populärpress, DR, dagspress storstad, fackpress, sociala medier och dagspress landsort uppvisade negativ tillväxt under oktober. Ackumulerat, hittills i år, står populärpress för den största tillbakagången med en negativ tillväxt om 17,6 procent.
- Print fortsätter visserligen att tappa, dock inte lika dramatiskt som vissa tidigare månader. Några printtitlar, med starka varumärken, verkar ha börjat landa i en stabilare annonsaffär - så pass att kategorin enstaka månader ökar, avslutar Staffan Slörner.
Medieinvesteringarna 2017/ 2018: