Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medieval

Mediebyråbarometern: ”Raset för populärpress oroväckande stort”

Radio ökar ungefär lika mycket som populärpress minskar – det vill säga med ungefär 30 procent. Det visar Mediebyråbarometern för februari 2019.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Mars 2019, 08:21

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Jochum Forsell som är vice vd IUM oroar sig för populärpressens fall i mediebyråbarometern.

Foto: Janne Næss

Under årets andra månad minskade medieinvesteringarna med 0,5 procent, jämfört med samma månad 2018. Flertalet mediekategorier ökade under februari och månadens stora vinnare blev radio som ökade med 30,9 procent.  Det motsvarar 11,8 miljoner kronor. 

Även mediekategorierna DR/Annonsblad, bio, utomhus, online video samt sociala medier ökade under februari.

– Trots en marginell nedgång kan februari ses som en mycket stark månad för medieinvesteringarna. Jämförelsetalen från 2018 innehåller ett OS vilket gjorde februari 2018 till den starkaste februarimånaden i Mediebyråbarometerns historia. Ett tapp om endast 0,5 procent signalerar därför att mediemarknaden fortsatt är urstark - dock viktigt att ha i åtanke att förra årets OS skapar svängningar i siffrorna, säger Staffan Slörner, som är vd på Sveriges mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Efter en svag inledning på året för kategorierna utomhus och radio noterar Sveriges Mediebyråer rekordnivåer i februari.

– Även bio ökade kraftigt – dock inte ”all time high”, säger Staffan Slörner.

Printkategorierna fortsätter backa på bred front. Totalt med 22,6 procent.

Mest backar populärpress med en negativ tillväxt om 32,2 procent. Inte långt efter ligger dagspress kväll, som  backade kraftigt och uppvisade en negativ tillväxt om 31,8 procent. 

Jochum Forsell som är vice vd IUM, ser det som en direkt följd av OS 2018, att TV minskade med några procent. Även dagspress kvälls stora minskning har sannolikt påverkats av en OS-effekt, tror han. Det finns en annan kategori som bekymrar honom mer:

– Raset för populärpress är oroväckande stort; 32,2 procent. De senaste siffrorna från Orvesto visar på fortsatt minskat läsande vilket inte kommer att bromsa populärpressens sjunkande intäkter. Det kommer inte heller bromsa printkategoriernas sjunkande intäkter generellt. De digitala annonsköpen ökar långsamt, även om de stora ökningarna har avtagit och marknaden mognat. Totalt sett ökade de digitala medieinvesteringarna i februari med 0,9 procent, där online video ökade mest med en positiv tillväxt om 13,6 procent, säger han.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.