Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

”Jag har satt PHD på kartan”

Publicerad: 30 September 2016, 08:29
Uppdaterad: 30 September 2016, 08:36

Ett uttalat uppdrag när Frida Lundh i slutet av 2015 tillträdde som vd för PHD Sverige var att sätta byrån på kartan. Den punkten kan hon nu bocka av. På fredagen offentliggjordes nästa kund: Den tyska läkemedelsjätten Bayer.


Ämnen i artikeln:

PHD

– Det känns otroligt roligt att vi får förtroendet. Ett av mina uppdrag när jag tillträdde var att sätta PHD på kartan och det upplever jag att vi har gjort, säger Frida Lundh.

Det går bra för PHD. Den senaste tiden har byrån håvat in kund efter kund, däribland Försvarsmakten och Volkswagen-gruppen med varumärken som Audi, Seat och Porshe. På fredagen meddelade PHD att den tyska läkemedelsjätten Bayer väljer PHD som samarbetspartner.

– Det är en kund som vi har jobbat väldigt mycket med på olika marknader och affärsområden globalt. Nu breddar vi samarbetet.

Vad ingår i uppdraget?

– Dels ingår koordinering av den nordiska marknaden, dels att säkerställa att de har sätt strategier för medieköp under 2017. Det är som med många andra kunder: Att göra en gemensam digital resa.

I Bayers portfölj finns varumärken som Aspirin och Berocca. Vilka varumärken som Bayer lägger mest krut på varierar från marknad till marknad.

– Alla varumärken skiljer sig åt i de olika nordiska länderna.

I mitten av september blev det klart Bayer köper det amerikanska jordbruksföretaget Monsanto. Monsanto har inte sällan utstått hård kritik för sina genmodiferade grödor och bekämpningsmedel. Monsanto finns dock inte med i PHD:s uppdrag.

– De har stått helt utanför det här. De finns inte med på tapeten, säger Frida Lundh.

I och med att Bayer väljer PHD förlorar Mediacom uppdraget. Avtalet med PHD är tillsvidare med start 1 januari 2017.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PHD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev