Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Medieval

”Inhousetrenden kommer fortsätta”

Publicerad: 10 Maj 2019, 05:37

Från vänster: Sara Clewemar, head of agency på Happu Socks, Therese Olande, teamchef inom tjänsteutveckling och innovation på Ica Reklam, Cecilia Steenberg Forsberg, head of brand experience & creative hub på Tele2, och Johan Blomström, inhousechef på Unionen.

Foto: Janne Næss

DAGENS MEDIA MAGASIN. Varför ska man jobba inhouse, vad är det svåraste med det och hur mycket sparar man som företag egentligen in per år genom inhouse? Dagens Media samlar Tele2, Happy Socks, Unionen och Ica för att ta reda på svaren.


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaUnionenTele2InhouseICA

Världen över väljer små och stora annonsörer att plocka hem både medieköp och reklamtjänster. Jätten Procter & Gamble meddelade förra året att man planerar att kapa hälften av sina byråer globalt och reducera antalet från 2500 till 1250. 

Även Unilever har skrotat en rad byråsamarbeten och byggt upp inhouseavdelningar istället. I det senaste tillgängliga bokslutet skriver företaget att man sparat 5 miljarder kronor och att det är 30 procent billigare att jobba inhouse jämfört med att anlita externa byråer. 

Även på den svenska marknaden tycks nyheter om att storannonsörer väljer att jobba inhouse avlösa varandra. Dagens Media har vänt sig till Tele2, Unionen, Happy Socks och Ica för att ta reda på varför de har valt att jobba inhouse, hur mycket de egentligen sparar in per år och vad som är svårast med att jobba inhouse. 

Läs hela diskussionen mellan Tele2:s Cecilia Steenberg Forsberg, Unionens Johan Blomström, Icas Therese Olander och Happy Socks Sara Clewemar i Dagens Media, nummer 4. 

Har du mot förmodan inte Dagens Media? Här tecknar du dig för en prenumeration.  

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev