Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medieval

”Inhousetrenden kommer fortsätta”

Från vänster: Sara Clewemar, head of agency på Happu Socks, Therese Olande, teamchef inom tjänsteutveckling och innovation på Ica Reklam, Cecilia Steenberg Forsberg, head of brand experience & creative hub på Tele2, och Johan Blomström, inhousechef på Unionen.

Foto: Janne Næss

DAGENS MEDIA MAGASIN. Varför ska man jobba inhouse, vad är det svåraste med det och hur mycket sparar man som företag egentligen in per år genom inhouse? Dagens Media samlar Tele2, Happy Socks, Unionen och Ica för att ta reda på svaren.


Publicerad 2019-05-10 05:37

Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Dela artikeln:

Världen över väljer små och stora annonsörer att plocka hem både medieköp och reklamtjänster. Jätten Procter & Gamble meddelade förra året att man planerar att kapa hälften av sina byråer globalt och reducera antalet från 2500 till 1250. 

Även Unilever har skrotat en rad byråsamarbeten och byggt upp inhouseavdelningar istället. I det senaste tillgängliga bokslutet skriver företaget att man sparat 5 miljarder kronor och att det är 30 procent billigare att jobba inhouse jämfört med att anlita externa byråer. 

Även på den svenska marknaden tycks nyheter om att storannonsörer väljer att jobba inhouse avlösa varandra. Dagens Media har vänt sig till Tele2, Unionen, Happy Socks och Ica för att ta reda på varför de har valt att jobba inhouse, hur mycket de egentligen sparar in per år och vad som är svårast med att jobba inhouse. 

Läs hela diskussionen mellan Tele2:s Cecilia Steenberg Forsberg, Unionens Johan Blomström, Icas Therese Olander och Happy Socks Sara Clewemar i Dagens Media, nummer 4. 

Har du mot förmodan inte Dagens Media? Här tecknar du dig för en prenumeration.  

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.