fredag24 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Ica-Stig upprättar jämställdhetsplan

Publicerad: 13 september 2016, 07:28
Uppdaterad: 13 september 2016, 08:20

Icas reklamfilmer har kritiserats för mansdominans. Nu svarar "Ica-Stig" på kritiken – och gör en jämställdhetsplan.

Ämnen i artikeln:

Ica-StigICA

VE

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Ica-såpan med Loa Falkman, ”Ica-Stig”, i spetsen har hyllats för sin mångfald och vunnit flera priser under sina 14 år på tv.

I somras visade dock Gendertimer:s mätning att karaktärerna i 359 avsnitt de senaste tio åren, övervägande varit manliga. Mätningen visade att reklamsåpan bestått av 75 procent män och att männen dessutom haft 80 procent av taltiden.

I Ica:s senaste reklamfilm svarar Ica-Stig på kritiken:

– Hörni det känns inte bra med den här skeva könsfördelningen i vår butik. Vi är alltså fem män och en kvinna, så jag har gjort en jämställdhetsplan, säger "Ica-Stig" i filmen.

Därefter presenterar han den nya medarbetaren "Ebba", och säger till karaktären "Cindy".

– Ja, och då har du ju nån att prata smink och hästar med.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev