Medieval
Ica-Stig upprättar jämställdhetsplan
Publicerad: 13 september 2016, 07:28
Uppdaterad: 13 september 2016, 08:20
Icas reklamfilmer har kritiserats för mansdominans. Nu svarar "Ica-Stig" på kritiken – och gör en jämställdhetsplan.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Ica-såpan med Loa Falkman, ”Ica-Stig”, i spetsen har hyllats för sin mångfald och vunnit flera priser under sina 14 år på tv.
I somras visade dock Gendertimer:s mätning att karaktärerna i 359 avsnitt de senaste tio åren, övervägande varit manliga. Mätningen visade att reklamsåpan bestått av 75 procent män och att männen dessutom haft 80 procent av taltiden.
I Ica:s senaste reklamfilm svarar Ica-Stig på kritiken:
– Hörni det känns inte bra med den här skeva könsfördelningen i vår butik. Vi är alltså fem män och en kvinna, så jag har gjort en jämställdhetsplan, säger "Ica-Stig" i filmen.
Därefter presenterar han den nya medarbetaren "Ebba", och säger till karaktären "Cindy".
– Ja, och då har du ju nån att prata smink och hästar med.