Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Ica-Stig upprättar jämställdhetsplan

Publicerad: 13 September 2016, 07:28
Uppdaterad: 13 September 2016, 08:20

Icas reklamfilmer har kritiserats för mansdominans. Nu svarar "Ica-Stig" på kritiken – och gör en jämställdhetsplan.


Ämnen i artikeln:

Ica-StigICA

Ica-såpan med Loa Falkman, ”Ica-Stig”, i spetsen har hyllats för sin mångfald och vunnit flera priser under sina 14 år på tv.

I somras visade dock Gendertimer:s mätning att karaktärerna i 359 avsnitt de senaste tio åren, övervägande varit manliga. Mätningen visade att reklamsåpan bestått av 75 procent män och att männen dessutom haft 80 procent av taltiden.

I Ica:s senaste reklamfilm svarar Ica-Stig på kritiken:

– Hörni det känns inte bra med den här skeva könsfördelningen i vår butik. Vi är alltså fem män och en kvinna, så jag har gjort en jämställdhetsplan, säger "Ica-Stig" i filmen.

Därefter presenterar han den nya medarbetaren "Ebba", och säger till karaktären "Cindy".

– Ja, och då har du ju nån att prata smink och hästar med.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Ica-StigICA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.