Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medieval

Ica-Stig upprättar jämställdhetsplan

Icas reklamfilmer har kritiserats för mansdominans. Nu svarar "Ica-Stig" på kritiken – och gör en jämställdhetsplan.


Publicerad 2016-09-13 07:28
Uppdaterad 2016-09-13 08:20

Ämnen i artikeln:

Ica-Stig

Dela artikeln:

Ica-såpan med Loa Falkman, ”Ica-Stig”, i spetsen har hyllats för sin mångfald och vunnit flera priser under sina 14 år på tv.

I somras visade dock Gendertimer:s mätning att karaktärerna i 359 avsnitt de senaste tio åren, övervägande varit manliga. Mätningen visade att reklamsåpan bestått av 75 procent män och att männen dessutom haft 80 procent av taltiden.

I Ica:s senaste reklamfilm svarar Ica-Stig på kritiken:

– Hörni det känns inte bra med den här skeva könsfördelningen i vår butik. Vi är alltså fem män och en kvinna, så jag har gjort en jämställdhetsplan, säger "Ica-Stig" i filmen.

Därefter presenterar han den nya medarbetaren "Ebba", och säger till karaktären "Cindy".

– Ja, och då har du ju nån att prata smink och hästar med.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.