Medieval
Här är medieslaget som går urstarkt i krisekonomin: ”All-time-high”
Publicerad: 18 april 2023, 07:56
Utomhus går rekordstarkt. Foto: Pressbilf/Getty Images
Medieinvesteringarna fortsätter att minska. Samtidigt går flera medieslag mot strömmen – och ett ökar med nära 30 procent: ”Noterade en all time high i mars”, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
Medieinvesteringarna minskar under årets tredje månad. Under mars noterades en minskning med 2,1 procent och investeringsnivån för mars i år var den lägsta som noterats sedan mätningarna påbörjades. Enligt Sveriges Mediebyråer, som står bakom mätningen, är trenden tydlig och flera mediekategorier visar rekordlåga nivåer för perioden.
– För femte månaden i rad backar medieinvesteringarna och den nedåtgående trenden är ett faktum. Mediebranschen är definitivt inne i en djup svacka och investeringsnivån i mars är den lägsta marsnoteringen i Mediebyråbarometerns 16-åriga historia. Flertalet medier uppvisar rekordlåga nivåer, däribland TV, print, och online display. Framför allt är TV:s kraftiga minskning anmärkningsvärd. Detta då kategorin har tappat 117 miljoner kronor hittills under det första kvartalet, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.
LÄS OCKSÅ: Muraler, AI och digital impact – så jobbar Ocean Outdoor för att lyfta kreativiteten
Tuffast var det för fackpress som hade hade e negativ tillväxt om hela 32,3 procent. Andra som visas röda siffror under perioden är: populärpress, dagspress kväll, TV, sök, sociala medier, dagspress storstad, dagspress landsort samt online display.
Några mediekategorier gick dock mot strömmen och uppvisade positiv tillväxt; bio, utomhus/trafikreklam, radio, online video och DR/Annonsblad.
– Trots rekordlåga nivåer för flertalet kategorier finns det medier som går mot strömmen. Utomhus/ trafikreklam och radio fortsätter att gå starkt. Dessa kategorier verkar plocka upp de pengar som TV tappar. I mars noterade utomhus/trafikreklam ett all-time-high med en ökning om 27,7 procent, och radio ökade med 12,6 procent. Sammantaget har de två kategorierna ökat med över 100 miljoner kronor i medieinvesteringar. Noterbart är att de digitala kanalerna fortsätter att tappa. I mars minskade köpen i digitala kanaler med 2,3 procent, totalt för årets första kvartal har digitala kanaler tappat drygt 70 miljoner kronor, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
LÄS OCKSÅ: Så ska utomhusjättarna driva branschen framåt
Bild 1/3
LÄS OCKSÅ: Ljus prognos för utomhus trots mörk annonsmarknad