Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Fem tips för global succé

Publicerad: 28 September 2016, 04:30
Uppdaterad: 28 September 2016, 06:11

Förra året ökade digital marknadsföring i Europa med 13 procent. I Sverige ökar online-video i snabbare takt än vad linjär-tv minskar. Adweek har listat fem tips för en effektiv stategi i global digital videomarknadsföring.


Ämnen i artikeln:

digitaltCarat

1. Tänk publiken först

Med de digitala annonsplattformarnas big data kan marknadsförare nå målgrupper med precision. I stället för att bara nå ut till den breda massan kan annonsören berätta historier som är meningsfulla för individer oavsett var de bor. Att nå individen med vad som för dem är relevant innehåll, gör att publiken är mer benägen att känna tillhörighet med ditt varumärke.

2. Ha en global och lokal inställning till mätning

Samtidigt som digitala videokampanjer spänner över skärmar, plattformar och geografiska områden varierar även mätmetoderna. ”Tänk globalt, agera lokalt” – för att behålla KPI:er som är dels individualiserade, dels stringenta.

3. Överskrid språkbarriärer

Målet är att skapa starka känslor för mottagaren. Digital video kan uppnå detta genom att leverera lokala historier till en global publik på ett sätt som känns personligt, omedelbart och begripligt.

4. Experimentera med upplevelser

Augmented reality, virtual reality och 360-video kommer inte upplevas som nya teknologier alltför länge. Teknikerna kommer inte bara att kunna skapa stora möjligheter för annonsörer som vill öka sin globala närvaro – utan även generera intäkter. 2016 blir det första miljardåret för vr. År 2025 kommer marknaden för vr och ar omsätta 80 miljarder euro, enligt Goldman Sachs.

5. Förstå att mänskliga sanningar överträffar teknik

Historier – och de känslor de frambringar – överträffar innovation. En video som framkallar en stark reaktion är två gånger troligare att delas och en video som frambringar en positiv reaktion är tre gånger så trolig att delas, jämfört med en som framkallar en negativ reaktion.

– Vad som sprids är ′mänskliga sanningar′, fundamentala aspekter i sättet människor engagerar sig med varumärket, kategorier och kultur. Vårt jobb är att använda den enorma data vi har för att avslöja dessa sanningar och föra människor och varumärken närmare varandra, säger Doug Ray, vd på Carat USA, till Adweek.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

digitaltCarat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev