Familjeliv släpper in kommersiella experter i sina trådar

2018-06-25 14:50  
"Det måste finnas en extremt hög relevans i de varumärken eller hos de annonsörer som vi väljer att göra den här typen av samarbeten med, säger Daniel Mälsjö, vd för Life of Svea som driver Familjeliv.se.

Wayke och Familjeliv inleder samarbete där biljsajtens experter genom sponsrade inlägg ska tipsa och guida Familjelivs-användarna i frågor som rör bilköp.

Bilsajten Wayke har inlett ett samarbete tillsammans med forumet Familjeliv. Samarbetet går ut på att Wayke ska svara på bilfrågor som dyker upp i forumet under sommaren. Det är första gången någonsin som forumet väljer att släppa in företag på det här viset i sina trådar.

Waykes affärsidé går ut på att skapa en bättre marknadsplats för både första- och andrahandsmarknaden när det kommer till bilköp. Genom tjänsten Wayke Buddy vill företaget göra det lättare för konsumenter att köpa bil och få svar på sina frågor kring ett bilköp.

– Vi ska vara en opartisk bilrådgivare, som en kommersiell version av din bilkunniga svärfar för att besvara de frågor som många vill ha svar på, säger Jacob Odqvist, marknadschef på Wayke, till Dagens Media.

Med preliminär start på onsdag kommer Wayke gå in i diverse bilrelaterade trådar på Familjeliv för att besvara olika frågor kring just bilköp.

Vad hoppas du att det här kommer att ge varumärket?

– Vi vill vara en marknadsplats som man tycker om men vi vill också vara sanna i vårt statement och verkligen göra bättre kundnytta.

Inläggen som Wayke gör i användarnas trådarna kommer att märkas med "sponsrat inlägg", företaget kommer inte själva starta några egna trådar. Familjeliv ser samarbetet som ett nytt nativeformat fast i mindre form än en vanlig nativeartikel.

Jacob Odqvist är noga med att påpeka att samarbetet är ett test och kommer att utvärderas under vägens gång. Inget slutdatum är hittills men en specifik volym på antalet inlägg Wayke minst och max får göra är satt. Hur mycket samarbetet kostar för Wayke vill Jacob Odqvist inte avslöja.

Flera kan rimligtvis komma att vara skeptiska till att ett företag ger råd i olika trådar, vad tänker du kring det?

– Självklart är det så och det är därför det är så otroligt viktigt att komma med information som har ett faktiskt värde. Så länge användarna får ut något av det, oavsett om det är betalt innehåll eller användargenereratinnehåll, så kommer effekten vara positiv. Om vi får negativ feedback kommer vi besvara den om det är legitim kritik, sedan kan vi även välja att inte fortsätta med inläggen.

"De tar inte ställning för ett varumärke"

Daniel Mälsjö, vd för Life of Svea som driver Familjeliv.se, understryker precis som Jacob Odqvist att det måste finnas en hög relevans i de inlägg som görs.

– Det här är inte för alla, det måste finnas en extremt hög relevans i de varumärken eller hos de annonsörer som vi väljer att göra den här typen av samarbeten med, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– I fallet med Wayke, som inte tar ställning för ett specifikt varumärke, så känns det relevant.

Att just Wayke är relevanta har att göra med hur forumet är uppbyggt, säger Daniel Mälsjö. Användarna vänder sig till forumet för att ta reda på saker och ställa frågor, då passar det perfekt att Waykes experter kan gå in i trådar och ge råd och tips om hur man till exempel ska tänka när man ska köpa en familjebil.

Ser du någon risk med att användarna kan komma att vara skeptiska till att Wayke ger råd i trådar?

– Jag tänker att det finns två delar i det. Dels är vi vana att få kommersiella budskap i våra flöden på sociala medier, dels är det här ett test. Vi kommer utvärdera vad vi får för reaktioner, får vi negativa reaktioner så får vi omvärdera. Men i det här fallet gör vi bedömningen att relevansen är extremt hög och ju högre relevansen är desto mottagligare blir man och desto mindre negativt upplever man kommersiella budskap, säger han och avslutar:

– Vi tar en risk och de tar en risk men det ligger i vårt DNA som entreprenöriellt bolag att utveckla nya möjligheter att kommunicera med vår målgrupp som är kvinnor mellan 25-45 år.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt