Coca-Cola ”rör om” – marknadsavdelningen drabbas

Läskjätten Coca-Cola vill gå ”från good till great”. Nu skakas marknadsavelningen om – och många medarbetare tvingas söka om sina jobb.

– Många är positiva, men andra är mindre nöjda, säger informationsdirektören Peter Bodor.

Coca-Cola har nyligen sjösatt en global jättekampanj där dryckesjätten rensade upp i varumärkesfloran. Alla undervarumärken skulle samlas under ett gemensamt kommunikationskoncept. Sverige var först ut i jättesatsningen.

Nu stuvar Coca-Cola även om rejält på den svenska marknadsavdelningen. Enligt uppgift till Dagens Media har medarbetarna nyligen fått veta att de får söka om sina jobb.

Peter Bodor, informationsdirektör, bekräftar att en större omorganisation genomförs.

– Marknaden förändras och vi vill förändras med marknaden. Vi ska koncentrera resurserna, och bygga en rappare organisation. Vi rör om ganska ordentligt, säger han till Dagens Media.

Stämmer det att alla på marknadsavdelningen får söka om sina jobb?

– En del får nya befattningar, en del får söka om sina jobb.

Hur har det tagits emot?

– Det är blandat, som alltid när man gör stora förändringar. Många är positiva, men andra är mindre nöjda.

Coca-Cola är för närvarande mitt uppe i processen.

– Alla är vidtalade, men det har inte landat ännu. Jag vet faktiskt inte när vi kan vara klara, säger Peter Bodor.

Varför gör ni det här?

– Vi har en hyfsat stor säljkår, och vill göra det enklare för dem att göra ett bra jobb. Vår vd brukar sammanfatta det som att vi ska ”gå från good till great”.

Niclas Rislund

Erik Wisterberg

Publicerad 2016-04-07 06.24Uppdaterad 2016-04-07 07.41

Ämnen i artikeln: