AOL lanserar mobil plattform

Plattformen som lanserades i Sverige på torsdagen för samman annonsörer och publicister inuti mobila applikationer. Köpen av mobilt utrymme kan antingen göras som ett hanterat medieköp eller programmatiskt via öppen marknad, privat marknadsplats eller direktköp.

Plattformen bygger på AOLs teknik ”SDK” (Software Development Kit), som är installerat i över 65 000 appar och webbplatser världen över. Det kan till exempel vara appar som IMDB och Wordfeud. Enligt Carl-Christian Dyrssen, General Manager på AOL Sverige, gör SDK annonseringen ”extremt träffsäker”.

– Huvudsyftet är att genom stora mängder data från användare göra kampanjer väldigt träffsäkra. Tekniken integreras i utvecklarnas program och ger publicisterna tillgång till inte bara intäktsskapande möjligheter, utan även kvalitetsannonser från premiumannonsörer som inte stör användarupplevelsen på sajten. Det är ett samarbete som också skyddar mot frauds.

I dag har AOLs mobila plattform en global räckvidd på över 580 miljoner användare varje månad. Omkring tre miljoner av användarna kommer från norden. Idén är att genom SDK koppla samman marknadsförare med mobila utgivare och utvecklare och nå rätt målgrupp i mobilen på rätt tidpunkt och plats.

– Det är en enorm möjlighet för svenska globala företag. Men den kommer även vara attraktiv i Sverige. Den svenska publiken använder i stor utsträckning utländska appar och nu efter lanseringen kommer vi utöka arbetet att få med svenska publicister i större utsträckning, säger Carl-Christian Dyrssen.

Publicerad 2016-09-09 05.00Uppdaterad 2016-09-08 14.59

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: