Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medieval

Adobe och Spotify inleder samarbete

Det nya samarbetsavtalet innebär att Spotify och Adobe nu gör det möjligt för användare av annonsverktyget Advertising Cloud att annonsera på musikstreamingtjänsten.


Publicerad 2017-09-01 05:30
Uppdaterad 2017-08-31 14:29

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:

Omkring 146 miljoner konsumenter på Spotify får nu genom det nya samarbet en möjlighet att annonsera på streamingtjänsten. Mer utförligt kan specifika användare nå ut till målgrupper på Spotify med relevanta annonser via Adobe Advertising Clouds. Samarbetet kommer dessutom ge företagen en möjlighet att analysera webben och olika användarbeteenden.

– Eftersom Spotify är en av de största musikplattformarna i världen med enorm räckvidd bland människor i alla åldrar, är det en väldigt attraktiv plats för annonsörer att synas på, säger Håkan Cedell, Norden-ansvarig för Adobe Advertising Cloud.

Via Adobe Advertising Clouds annonsplattform DSP kan marknadsförare köpa en rad olika annonsformat Spotify premium, exempelvis 15 och 30 sekunder långa ljudklipp med kompletterande bannerannons. En nyhet är även att det kommer bli möjligt att mäta bland annat visningar, avslut, synlighet och geografisk spridning.

I nuläget har omkring 50 annonsörer, däribland Dr Pepper Snapple Group, pilotstuderat över 70 kampanjer i en stängd betaversion av annonsplattformen. Och nu blir det möjligt att annonsera på Spotify för samtliga Adobe Advertising Clouds kunder i Europa, USA, Kanada och Australien.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.