Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Medieinvesteringarna backade under OS-månaden

Medieinvesteringarna backade på bred front under augusti – men är ändå den näst högsta i Mediebyråbarometerns historia.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 06 September 2016, 07:39
Uppdaterad: 06 September 2016, 08:53

Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernIUM

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 7,7 procent under augusti, jämfört med samma period föregående år, som dock var en väldigt stark månad med rekordhåga nivåer.

Trots att samtliga mediekategorier minskade under augusti 2016 är investeringsnivån den näst högsta i Mediebyråbarometerns historia. De mediekategorier som klarade sig bäst under augusti, jämfört med samma period föregående år, var internet, utomhus/trafikreklam och landsortspress. Totalt förmedlades under augusti omkring 1 miljard kronor.

De mediekategorier som backade mest under augusti 2016 var DR/Annonsblad, radio och dagspress storstad. Kategorin radio uppvisade en negativ tillväxt om 30,4 procent under augusti, jämfört med samma period föregående år. Det är den största minskningen för kategorin på månadsbasis under hela 2016. – Det är uppenbart att OS i Rio inte har gynnat medieinvesteringarna i stort; flera annonsörer har sannolikt avvaktat med sina kampanjer tills OS har avslutats. Dock kan vi se att några mediekanaler troligen har gynnats av OS däribland kvällspress, som tappar mindre än tidigare månader – endast 6,6 procent. Tv backar också i augusti med 5,2 procent. Här kan vi dock se stora förflyttningar inom tv-mediet; MTG har tagit en betydligt större andel av tv-investeringarna i augusti, medan TV4-gruppen och DNS tappar stora andelar, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernIUM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.