Medieinvesteringarna backade under november

2016-12-06 09:17  

Negativ tillväxt för dagspress, tv och radio men rekordsiffror för bio.

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 11,1 procent under november, jämfört med samma period föregående år.

Enligt IUM och Sveriges Mediebyråer kan minskningen till stor del bero på icke periodiserad data då november 2016 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2015.

De mediekategorier som backade och uppvisade negativ tillväxt under november var DR/Annonsblad, TV, sök, populärpress, radio, dagspress storstad, internet och dagspress landsort.

Den mediekategori som hade det tuffast i november var DR/Annonsblad, som backade med 45,9 procent jämfört med samma månad föregående år. Ackumulerat har kategorin en negativ tillväxt om 30,0 procent under 2016.
 
– Mediekategorin TV hade en stark oktober, men vi ser inte samma tryck i november. Dock håller TV-mediet jämna steg med förra året trots fallande tittarsiffror. Det tyder på att efterfrågan på TV är fortsatt mycket hög. Medieinvesteringarna för TV i november är endast marginellt lägre än de tre senaste åren, trots det stora tittartappet. Både efterfrågan och priset har ökat över tid. Radio minskade under november, men mindre än förväntat givet en faktureringsdag mindre. Radio fortsätter sin starka tillväxt under 2016, och har en ackumulerad tillväxt om 9,7 procent, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Månadens stora vinnare blev mediekategorin bio som under november ökade med 24,3 procent. Totalt förmedlades under november närmare 1,3 miljarder kronor.

De mediekategorier som ökade under november var bio, dagspress kväll, utomhus/trafikreklam och fackpress. Kategorin bio uppvisade en positiv tillväxt om 24,3 procent, totalt investerades drygt 17 miljoner, vilket är den högsta nivån för kategorin i Mediebyråbarometerns historia. Ackumulerat uppvisar bio en positiv tillväxt om 6,9 procent under 2016.
 

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt