Mediebranschen halkar efter digitalt

2017-11-08 09:01  

Medierna tappar fotfästet i sin digitalisering, enligt ny undersökning: "Man är på väg att tappa det".

För tredje året i rad undersöker managementkonsultbolaget Bearingpoint hur 80 av Sveriges största bolag presterar digitalt. Rapporten som kallas "Digital leaders in Sweden 2018" genomfördes mellan juni och augusti i år och undersöker hur företag presterar inom kategorierna digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier. Poängen baseras på en skala från 4 till 10, där tio är högsta betyg.

Undersökningen, som även studerat olika branschers digitala mogningsgrad, visar att mediebranschen tappar mark och sjunker från femte till sjunde plats. Branschen står för en svagare prestation, jämfört med förra året, inom kategorierna digital marknadsföring, e-handel, mobil och sociala medier. Ett resultat som innebär att både energibolagen och livsmedelsbutikerna går förbi.

– Medierna har länge varit starka i sociala medier, men det här indikerar på att man inte längre utökar sitt försprång, man är snarare på väg att tappa det. Det är förvånande att mediebranschen inte fortsätter den resan, säger Louise von Blixen-Finecke på Bearingpoint till Dagens Media.

Sett till vilka medieföretag som tappat mest syns Viasat, SVT, TV4 och Bonnier (se bildspel ovan).

Telia går bäst i Sverige

Undersökningen visar även att Telia är det bolag i Sverige som presterar allra bäst vad gäller digitalisering.

– Telekombolagen utklassas av de andra branscherna och det är intressant att se att det är telekombolagens B2B-verksamhet som presterar bäst. Just Telia har under en längre tid varit starka inom B2C och det innebär att man nu enkelt kan applicera den kunskapen till B2B, säger Louise von Blixen-Finecke.

"Oroande trend"

Rapporten ”Digital leaders in Sweden 2018” undersöker även hur de svenska företagen står sig i konkurrens med norska och finska storföretag. 70 norska och 53 finska har även de studerats. I det avseendet visar resultatet att svenska bolag tappar i digital mognadsgrad. I Norden toppar den finska operatören DNA listan, först på femteplats märks det bästa svenska bolaget, Telia B2B.

– Sverige har, historiskt sett, varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan, säger Louise von Blixen-Finecke och fortsätter:

– Utvecklingen går snabbare för internationella företag. Svenska företag utvecklas hela tiden, men inte i samma takt.

Bearingpoints tips för att lyckas med sin digitalisering:

Förstå din marknad och dina kunder – vad behövs för att behålla konkurrenskraft och skapa kundnöjdhet.

Utvärdera din nuvarande position – var är ditt företag idag och vad behöver ni förbättra.

Prioritera åtgärder – bestäm vart ni bör investera, vad kommer att ge bästa resultat för att stödja förändringen.

Utveckla nya färdigheter och förmågor – möjliggör för nya arbetssätt inom organisationen och ett obevekligt kundfokus.

Aktivera den flexibla och lärande organisationen – anpassa budgetar och incitament, våga testa vad som fungerar och inte, lär dig av insikterna och anpassa därefter.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt