Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Media Markt skämtar om sina tyska rötter

Publicerad: 7 November 2016, 09:40
Uppdaterad: 7 November 2016, 09:52

Media Markt spelar på sina tyska rötter i hemelektronikföretagets nya reklamkoncept "Das Koncept". "Sporttysken", "lyxtysken", "arkitektstysken" och "biologtyskan" är några av karaktärerna i reklamkampanjerna.


Ämnen i artikeln:

Media Markt

Tio år har gått sedan Media Markt öppnade i Sverige. För att fira tioårsjubileumet lanserar hemelektronikföretaget reklamkonceptet "Das Koncept".

"Das Koncept" är framtaget av MullenLowe Brindfors och hämtar sin kraft i Media Markts hemland Tyskland.

För att lyfta fram Media Markts kärnvärden på ett humoristiskt sätt har företaget tagit hjälpa av det tyska språket.

I reklamkampanjerna syns bland annat "sporttysken", "lyxtysken", "arkitektstysken" och "biologtyskan" som alla älskar hemelektronik, trots sina olikheter.

– Vår kommunikation behöver sticka ut mer. Efter ett gediget insiktsarbete med vår målgrupp har vi nu tagit fram ett helt nytt koncept som både är roligt och underhållande. Våra humoristiska tyskar blir charmiga talespersoner som hjälper till att bygga varumärket Media Markt och tydliggöra vår position. Vi får både ett eget språk och en röd tråd som särskiljer oss från alla andra aktörer på marknaden, säger Mia Lund Hanusek, marknadsdirektör på Media Markt, i ett pressmeddelande.

Patrik Reuterskiöld, art director på MullenLowe Brindfors:

– Tyskarna fungerar som utmärkta budbärare för Media Markts värderingar, det som förenar dem är deras stora intresse för hemelektronik och deras hissnande historier om Tyskland. Alla delar de en syn på Media Markt som ett tyskt hemelektronikparadis. Eller kort och gott, ett süperbilligt varuhus med süpermycket hemelektronik. Det blir roligare zå, säger han i ett pressmeddelande.

Arbetsgrupp:

Media Markt

Marketing Director: Mia Lund HanusekMarketing Manager: Mats AjpeOnline & Digital Marketing Manager: Felipe Briones

Mullenlowe Brindfors

Art director: Patrik ReuterskiöldCopywriter: Björn CarlbergProjektledare: Johan ÖhlinProduktionsledare: Tobias LöfgrenDigital strateg: Robin BjörkellPlanner: Elias Betinakis

Produktionsbolag – Esteban/Colony

Regi: Alexander Brügge, Markus ErnerotProducent: Olof Barr, Marcus Sundqvist, Ulrika DalinComposer: Adam Nordén

StillbildsfotografSven Prim, Agent Mollys

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Media Markt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev