Mats Liedholm: "Ser det som en unik möjlighet"

2018-06-07 10:40  
Mats Liedholm lämnar Ica för nytt affärsområde inom Fazer-gruppen. Foto: Janne Næss

Icas marknadsdirektör Mats Liedholm ska leda Fazers nya affärsområde Fazer Lifestyle Foods, och gläds åt att för första gången få vara med och bygga upp någonting från grunden. Att lämna Ica tror han dock inte kommer vara helt lätt. "Det är alltid känslosamt att lämna något som är starkt och meningsfullt", säger han till Dagens Media.

Idag står det klart att Mats Liedholm lämnar sin roll som marknadsdirektör för Ica för att istället bli vd för Fazers färska affärsområde Fazer Lifestyle Foods.

Affärsområdet grundades så sent som 2017 och riktar in sig på hälsomedvetna konsumenter som söker alternativ till mejeriprodukter och kött. 

Hos Ica har Mats Liedholm varit i fyra år, och har där jobbat med att förvalta Sveriges kanske mest välkända reklamkoncept – Ica-såpan med Ica-Stig i spetsen.

Det är dock ett tag kvar innan Mats Liedholm kliver ut genom dörren då han först i november kliver på sin nya roll hos Fazer.

– När det är dags kommer det säkerligen vara med sorg i hjärtat som jag lämnar Ica. Det är alltid känslosamt att lämna något som är starkt och meningsfullt. Ica har ju en unikt stark roll i det svenska samhället, så det kommer kännas att inte längre vara en del av det. Samtidigt får jag ju fortsätta njuta av de Ica-butiker vi har runt om i Sverige, och på det sättet ta del av det jag har jobbat med under de här åren, säger Mats Liedholm till Dagens Media.

Vad var det som lockade dig med Fazer Lifestyle Foods?

– Jag ser det här som en unik möjlighet – att få komma in i ett tidigt skede när Fazer valt att starta en helt ny verksamhet med produkter och kunderbjudanden som verkligen ligger i tiden. Det handlar om hållbara, hälsosamma vegetabiliska produkter i en mängd kategorier. Det finns dessutom ett stort kunnande inom organisationen som man kompletterat med ett par förvärv, som vi nu ska växla ut på ett inspirerande sätt. För mig var lockelsen med det enorm. Jag har ju ägnat min karriär är att förvalta och förädla verksamheter och starka varumärken, nu får jag för första gången vara med och skapa någonting från början.

Vad hoppas du kunna bidra med i din nya roll?

– Det finns ju en organisation som är formerad, ett starkt team som fått i uppdrag att leda det här arbetet. Bakom detta ligger flera olika verksamheter som ska sammanföras och vi ska bygga en stark förändringsorienterad kultur som ska driva utvecklingsarbetet av spännande produkter och erbjudanden. Det tycker jag känns väldigt spännande.

Du har jobbat med ett av Sveriges starkaste reklamkoncept – vad tar du med dig för lärdomar från arbetet med Ica-såpan?

– När du har byggt upp någonting riktigt starkt som verkligen har en betydelse för din målgrupp finns det en långsiktighet i det. En tydlig lärdom jag tar med mig är att vi i vår bransch alldeles för ofta förändrar och byter ut, snarare än förädlar. Ica har gjort över 600 filmer under 16 år med Ica-Stig, och det har varit en sagolik resa och utveckling. Vi tror för ofta att kunderna har tröttnat, när det i själva verket är vi som jobbar med konceptet som tröttnat. Vi vill sätta vår prägel på det, innan vi förstått vad som faktiskt driver kundbeteendet.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt