Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

"Måste beröra med känslor för att nå igenom"

Frida Boisen öppnade Dagens Medias event Marketing Transformation, och bjöd på framtidsspaningar kring digitaliseringen och nycklar till viral succé.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 19 Januari 2017, 12:48
Uppdaterad: 19 Januari 2017, 15:06

Ämnen i artikeln:

Bonnier TidskrifterSnapchatInstagramDagens Media

"Video är utan tvekan det som får störst spinn i sociala medier", säger Frida Boisen, digital chef på Bonnier Tidskrifter.

Just nu pågår Marketing Transformation, tidigare Digitala Mediedagen, på Odenplan i Stockholm.

Marketing Transformation 2017 arrangeras av Dagens Media och fokuserar på digital transformation, och hur den har lagt makten i händerna på kunden. En effekt av detta är att spelplanen förändras både snabbt och hela tiden – vad krävs av ett traditionellt företag idag för att lyckas i en digitaliserad värld?

Moderator är digitalstrategen Pontus Staunstrup och bland talarna finns SAS, Spendrups, Com Hem och AMF Fastigheter.

Först ut var Frida Boisen, digital chef på Bonnier Tidskrifter. Hon fokuserade på framtidsspaningar kring digitaliseringen, nycklar till viral succé och hur du når ut till hundratusentals med ditt varumärke och ditt budskap.

– Det var fullsatt och alla var peppade. Jag pratade dels om digitala trender men fördjupade mig även i vad som krävs för att verkligen nå ut med sitt budskap i sociala medier. Grunden i det är enligt mig "talk to the heart": för att nå igenom bruset måste man lyckas beröra med känslor. Framför allt är det viktigt att våga testa, det största misstaget man kan göra är att inte göra några misstag, säger Frida Boisen till Dagens Media, och fortsätter:

– Dessutom uppmanade jag samtliga besökare att välja rätt kanal. Det är jättemånga som vill nå de unga tjejerna till exempel, och av dem finns 97 procent på Snapchat. Men min bedömning är att max fem procent av besökarna, men även överlag av dem som jobbar inom finansbranschen eller i startups, faktiskt använder sig av Snapchat just nu. Dessutom att max fem procent använder Instagram stories, som är ett enkelt sätt att öka sin reach och bygga en följarskara.

Dessa kanaler är framför allt ett bra sätt att komma igång med videoproduktion och livesändningar, något som Frida Boisen ser som extra viktigt för att nå ut idag.

– Video är utan tvekan det som får störst spinn i sociala medier. Om man inte är ett ess på videoredigering är Instagram Stories och Snapchat enkla och effektiva former att ändå börja våga testa video och nå igenom med rörligt. Tröskeln är inte lika hög här, eftersom kravet på att det ska vara snyggt redigerat inte är lika högt – här handlar det mer om äkthet och att ligga rätt i tiden.

Vad märker du att företag och annonsörer ser som de största utmaningarna när det kommer till sociala medier?

– Det är väldigt övergripande utmaningar, som vad ska vi stå för i sociala medier, vem ska göra det och hur ska man använda medarbetarna? Ska de ens få uttrycka sig i sociala medier? Personligen tror jag att medarbetarna kan vara en fantastisk kraft när det gäller att nå ut. Alla är ju publicister med sin egen kanal idag, så det är en bra idé att använda medarbetarna som ambassadörer för företaget. Jag tror dessutom att ledare, som generellt är väldigt försiktiga med att kommunicera i sociala medier idag, kommer ta mycket mer plats där framåt.

Marketing Transformation pågår fram till klockan 15.30 idag 19 januari.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.