Marknadsföring
Yogiboost vinner varumärkestvist mot Arla
Publicerad: 19 oktober 2016, 11:53
Arla stämde Yogiboost för varumärkesintrång – idag slår Patent- och marknadsöverdomstolen fast att stämningen avslås. "Tråkigt att man inte gick på vår linje", säger Arlas presschef Daniel Emilsson.
Ämnen i artikeln:
Arla FoodsI maj 2014 stämdes Yogiboost av Arla som hävdade att varumärket Yogiboost gjorde intrång på Arlas varumärke Yoggi. Ett påstående som idag avslås i Patent- och marknadsöverdomstolen.
I domen står bland annat:
”Vid en helhetsbedömning av samtliga relevanta faktorer kan på grund av det anförda samspelet mellan de motstående kännetecknens likhet respektive varornas likhet inte anses vara så starkt att det i känneteckensrättslig mening finns risk för att omsättningskretsen kan tro att varorna kommer från samma företag eller företag med ekonomiska band. Därmed finns det inte någon risk för förväxling.”
– Vi har hela tiden varit övertygade om att domstolen skulle fatta ett beslut till vår fördel. Nu kan vi sätta full fart i vår expansion i Sverige och vi håller just nu även på att öppna upp ett större antal glasscaféer i Kina, säger Ludvik Georgsson, ordförande för Yogiboost, i ett pressmeddelande.
Målet prövades i Stockholms tingsrätt för bara ett år sedan och även där fick Yogiboost rätt, men domen överklagades av Arla. Patent- och marknadsdomstolen bestämde nu att domen inte får överklagas.
– Vi kommer självklart att följa domslutet, även om vi tycker att det är tråkigt att man inte gick på vår linje. Arla har i över 40 år lagt mycket arbete och pengar på att bygga upp varumärket Yoggi, som idag är ett av Sveriges mest starka och välkända. Vi anser att Yogiboost genom sitt företagsnamn orättvist drar nytta av det, dessutom att det finns en risk för sammanblandning mellan de två varumärkena. Det var därför vi kände oss tvingande att ta till juridiska åtgärder, säger Daniel Emilson, presschef på Arla Foods, till Dagens Media.