Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Marknadsföring

Unilever vill göra sin mätmetod global

"På grund av vår skala, har vi ett ansvar att driva initiativ som detta som kommer bli normen för en hel industri", säger Luis di Como på Unilever.

Foto: Wikimedia commons

Jätteannonsören filar på en modell för att mäta kampanjeffekt över flera olika plattformar. Nu vill Unilever ha branschens synpunkter för att ta modellen vidare.


Publicerad 2019-01-30 10:01

Ämnen i artikeln:

Unilever

Dela artikeln:

Unilever har utvecklat en mätmetod för att kunna mäta över flera olika medieslag, rapporterar The Drum

Nu ber jätteannonsören om tips och råd från andra annonsörer för att förbättra modellen. Mätmetoden har utvecklats under ett år sedan marknadschefen Keith Weed lanserade bolagets "responsibility framework". 

Modellen ska mäta kampanjmålgrupper och målgruppernas reaktioner på både kort och lång sikt. 

Unilever har ingått ett partnerskap med World federation of advertisers (WFA) för att sprida modellen vidare.

– På grund av vår skala, har vi ett ansvar att driva initiativ som detta som kommer bli normen för en hel industri. Arbetet som vi har gjort under det senaste året har varit fantastiskt och vi har tagit betydande steg och det är därför som vi tror att det nu är rätt tid för att engagera resten av branschen för att ta det till en ny nivå, säger Luis di Como, senior chef för global media på Unilever, till The Drum. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.