Marknadsföring
Unika kampanjen placeras intill Sveriges maktcentrum
Publicerad: 25 april 2019, 09:04
”En porrfri barndoms” utomhusreklam har placerats i anslutning till bland annat Tegelbacken i Stockholm där många riksdagsledamöter kliver av bussen.
Reklambyrån Ingo ligger bakom organisationen ”Porrfri barndoms” unika kampanj som kräver bank-id för att ta del av. Kampanjen sitter just nu uppe på JCDecaux ytor nära Riksdagshuset i Stockholm.
Ämnen i artikeln:
JCDecaux”Porrfri barndoms” kampanjen, som har gjorts av reklambyrån Ingo, rullar just nu utomhus och visar pixlade bilder med rubriken: Denna annons är barnförbjuden.
För att kunna gå vidare måste man scanna en QR-kod och logga in med sitt bank-id för att bevisa att man är över 18 år – precis som organisationen vill att det ska gå till för de som vill se porr i framtiden. Väl inloggad kan man signera ”Porrfri Barndoms” upprop.
Kampanjen är banbrytande menar Malin Otterström, kommunikationschef på JCDecaux:
– Det här har aldrig gjorts förut att man behöver legitimera sig för att ta del av en annons. Det är också ett väldigt smart sätt att koppla samman analog utomhusreklam med mobilen. Det är en av anledningarna, förutom ändamålet, att vi ville stötta det här initiativet direkt, säger hon till Dagens Media.
– Det är sällan den här typen av nya idéer dyker upp på den här nivån.
Anledningen till att de vände sig till JCDecaux är att de är de enda i Stockholm, enligt Malin Otterström, som har fristående reklamytor på de platser där ”Porrfri barndom” verkligen vill synas – i närheten av Sveriges maktcentrum, Riksdagshuset.
– För ”Porrfri barndom” var det viktigt att de når fram till maktahavarna. De vill att de ska reagera på det här. På platsen går många riksdagsmän av bussen. Vi har verkligen pinpointat de här platserna för att de här viktiga personerna ska se budskapet. Det är ett smart sätt att jobba med utomhusreklam, att man utnyttja läget bättre, säger Malin Otterström.
”Porrfri Barndom” drivs av två föräldrar, Elsa Lantz och Jenny Holmström, och har som syfte att alla barn ska kunna få en porrfri uppväxt. Organisationen startade 2018, är en ideell och partipolitiskt och religiöst obunden. Undersökningar visar att så många som 8 av 10 barn har sett porr på nätet. Och enligt en färsk Sifo-undersökning som ”Porrfri Barndom” låtit göra tror 72 procent av föräldrarna att deras barn inte tittar på porr.
– Detta är ett oerhört viktigt ämne och väldigt stort problem som vi gärna hjälper till med, säger Björn Ståhl, ECD på Ingo.
Fotonot: Efter att texten har publicerats kontaktar Clear Channel Dagens Media och menar att deras reklamtavlor också finns i anslutning till platsen. Vilket även syns i första bilden. JCDecauxs svar på detta är att deras reklamtavlor är de enda som är fristeående och står direkt placerade på trottoaren.