Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Triss i ligor för Unibet – bara SHL saknas nu

Publicerad: 19 Juni 2019, 09:42

Stephan Guiance, vd för Hockeyallsvenskan, och Dersim Sylwan, Unibets svenska general manager skriver på avtalet.

Unibet skriver avtal med Hockeyallsvenskan. Ett avtal värt 25 miljoner kronor över två år. I och med det sponsrar spelbolaget tre av Sveriges största ligor.


Ämnen i artikeln:

AllsvenskanUnibet

I Augusti 2018 skrev Unibet avtal med både Allsvenskan i fotboll och Superettan. Sex plus sex år – ett avtal som börjar gälla nästa år. Värt: 780 miljoner.

Nu har spelbolaget skrivit ett avtal med Hockeyallsvenskan. Två år – värt: 25 miljoner kronor. Unibet har med andra ord blivit en maktfaktor i svensk idrott. 

Bara SHL saknas nu innan den blågula fotbolls- och hockeybuketten är full. 

SHL sponsras sedan i fjol av konkurrenten Betson. Ett avtal som ska vara värt 300 miljoner. 

Siktar ni på SHL nu? 

– Nej, det gör vi inte. Men det är klart att vi utvärderar hela tiden potentiella samarbeten, sponsorskap och partnerskap. Men vi är väldigt nöjda med dem som vi har nu också, säger Dersim Sylwan, Unibets general manager i Sverige.  

– Det nya avtalet är bra rent geografiskt – om man tittar på Allsvenskan och Superettan i fotboll som har stor geografisk närvaro i södra Sverige. Nu får vi in hockeyn som kanske har lite mer närvaro i Mellansverige och norr.

Finns det andra sporter som kan vara intressanta att sponsra? 

– Om man tittar globlat så har vi varit inne och sponsrat skidor, handboll och dart i andra länder. Men i Sverige är det fotbollen, från och med nästa år, och Hockeyallsvenskan, från i höst, som gäller. 

Vad får man för att sponsra en liga? Sällan nämns ju företagsnamnet av media

– Jag skulle vilja säga två saker. Det viktigaste är att vi får vara med och ge tillbaka till våra kunder och sporten och stärka den med de här pengarna. Och indirekt till samhället. Sedan får vi också tillsammans med Hockeyallsvenskan skapa olika projekt där vi öronmärker pengar. Till exempel kommer vi jobba med spelansvar och projekt inom matchfixning. Sedan får vi också exponering och rent kommersiellt får vi ett värde av att synas som vår logga på isen och andra typer av intergrerade marknadsföringsaktiviteter. 

Matchfixning är ett aktuellt ämne, är det något som ni jobbar mot aktivit på Unibet? 

– Ja i högsta grad, det är något som vi ser väldigt allvarligt på. Vi har en nollvision. Vi menar att matchfixning är ett problem både för sporten men även för spelet. Det tar bort hela glädjen. 

– Vi arbetar mycket mot det framför allt genom att vi är med och samarbetar med internationella organisationer, medier och andra spelaktörer med integritsfrågor. Men även här i Sverige genom vår branschförening är vi med i Matchfixningsrådet som är den nationella plattformen mot matchfixning, med bland annat Spelinspektionen, polismyndigheten och Riksidrottsförbundetsäger, säger Dersim Sylwan.

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AllsvenskanUnibet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev