onsdag31 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Sylwan: "Tråkigt att SVT har fattat det här beslutet"

Publicerad: 31 januari 2019, 09:50

"Det har inte varit tal om att Maria casino ska synas i tv-rutan", säger Dersim Sylwan, Sverigechef för Kindred.

Foto: Janne Næss

SVT kommer inte tillåta att spelbolag sponsrar Melodifestivalen kommande år. För Dagens Media berättar Dersim Sylwan, Sverigechef på Kindred group, om hur han ser på beslutet.

Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenSVTSponsring

JS


I och med den nya spelregleringen tilläts Maria casino att sponsra SVT:s Melodifestivalen. SVT har nu gjort en vändning och backar från att låta spelbolag sponsra evenemanget framöver. 

Dersim Sylwan, Sverigechef för Kindred group som äger Maria casino, beklagar sig över SVT:s beslut. 

– Det är tråkigt att SVT har fattat det här beslutet innan man har sett och utvärderat årets upplaga av turnén. SVT har tidigare sagt att de ska följa utfallet av den nya spellagen och utvärdera det i slutet av 2019. Vi har också säkerställt att våra aktivering på plats endast vänder sig till personer över 18 år. Till exempel exponeras inte Maria casinos varumärke i matinéföreställningarna där det kan finnas en större andel under 18 år. Det har heller inte varit tal om att Maria casino ska synas i tv-rutan, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Jag tycker det är synd att när vi också erhållit svensk licens inte får möjlighet att göra den här typen av marknadsföring som andra spelbolag har gjort före oss. 

Maria casinos sponsorskap består i år av två delar. Framför allt har Maria casino berättat om Melodifestivalens turné i  extern kommunikation och presenterat sig som "stolt sponsor". På arenorna handlar det om exponering bestående av en backdrop som kommunicerar "känslan av att vinna", säger han till Dagens Media. 

Vad hoppas ni få ut av det? 

– Melodifestivalen är ett av Sveriges starkaste varumärken. Precis som Maria casino har de en lång tradition att synas i underhållningsbranschen i Sverige. Båda vänder sig till en bred målgrupp, och Maria casinos kommunikationskoncept grundar sig på känslan av att vinna, och det är något vi tycker att Melodifestivalen förmedlar väl, säger han.

Kan du förstå att man vill vara restriktiv med sponsorskap från spelbolag med tanke på att målgruppen för Melodifestivalen är så pass ung?

– I det här fallet är det viktigt att poängtera att teamet bakom Maria casino och Melodifestivalen har arbetat för att säkerställa att ingen eller så få som möjligt under 18 år ska bli mottagliga för Maria casinos aktivering under turnén. Vi har även arbetat med varumärkesbyggande kommunikation istället för säljande kommunikation. Jag tycker att vi hade vidtagit många åtgärder, till exempel att inte synas i matinéföreställningarna och inte heller synas i tv-rutan som sponsor. Med det sagt vill jag ha sagt att vi delar SVT:s målsättning att ingen under 18 år ska komma i kontakt med spel.

Finns det risk att sponsorskapet och Maria casino påverkas negativt av att SVT nu gör en så tvär vändning och markerar mot spelbolag?

– Det får vi väl utvärdera efteråt, men rent spontant så tror jag inte det. 

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev