Marknadsföring
SVT backar – spelbolag får inte sponsra Melodifestivalen
Publicerad: 31 januari 2019, 06:56
Maria casino får sponsra årets Melodifestivalen men sen är det stopp för alla spelbolag. Foto: Skärmdump Maria casino
Maria casino sponsrar årets Melodifestival men från och med nästa år är det stopp för spelbolagen.
Melodifestivalen är ett av få program som SVT får ta in sponsorer för. I samband med den nya spelregleringen har SVT tillåtit Maria casino att sponsra programmet.
Nu väljer dock SVT att backa från sitt beslut att låta spelbolag sponsra Melodifestivalen. Det framgår ur ett pressmeddelande som SVT Nyheter var först att rapportera om.
I pressmeddelandet förklarar SVT:s vd Hanna Stjärne att det inte finns några lagliga hinder för spelbolag med licens att sponsra programmet, men att SVT ändå kommer säga nej från och med nästa år.
"I de fall där SVT kan styra alla delar, som i fallet med Melodifestivalen, kommer vi avstå helt från att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020", skriver Hanna Stjärne i pressmeddelandet.
Årets sponsorskap innefattar att Maria casino får synas inne på arenorna, det har däremot aldrig varit läge för reklamen att synas i tv-rutan.
Dersim Sylwan, Sverigechef för Kindred group som äger varumärket Maria casino, säger till SVT Nyheter att det är beklagligt att SVT fattat detta beslut innan man hunnit utvärdera årets sponsorskap.
– SVT har tidigare sagt att de skulle följa utslaget av den nya lagen och utvärdera det i slutet av 2019. Melodifestivalen är en fest för alla men vår målgrupp är ju uteslutande personer över 18 år och vi kommer under turnén vidta de åtgärder som krävs för att all aktivering på plats endast vänder sig till den målgruppen, säger Dersim Sylwan till SVT Nyheter.