Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Sverige Annonsörers nya vd: ”Medlemsnyttan är mitt fokus”

Publicerad: 6 Mars 2019, 08:13

Hanna Riberdahl

Foto: Janne Naess

Hanna Riberdahl har utsetts till ny vd på Sveriges Annonsörer. Hon var själv dålig på att utnyttja organisationens tjänster som annonsör: ”För mig är det viktigt att verkligen tydliggöra nyttan för medlemmarna”, säger hon till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

TelenorSveriges AnnonsörerK-Rauta

I dag kom nyheten om att det blir marknadsföringsveteranen Hanna Riberdahl som tar över posten som vd på Sveriges Annonsörer. Det var under hösten 2018 som tidigare vd:n Anders Ericson klev av efter 19 år. 

Den första april tillträder Hanna Riberdahl, som just nu har några veckor ledigt efter att ha lämnat uppdraget som marknadsdirektör på K-Rauta.

Varför tackade du ja?

 – Det är ett väldigt spännande och lite annorlunda uppdrag jämfört med de marknadschefs- och marknadsdirektörsroller som jag tidigare haft. När detta kom upp som en en möjlighet så kändes det otroligt rätt. Uppdraget spänner ju över kompetensen marknadsföring, och den har jag jobbat upp under många år, svarar Hanna Riberdahl.

Hon fortsätter:

– Att få företräda Sverige Annonsörers medlemmar kändes som ett otroligt spännande steg att ta. Det är ett stort och viktigt förtroende.

Vad är det första du kommer att ta tag i?

– Att lära känna organisationen förstås, och lyssna på de insikter som våra mångåriga medarbetare har. Sedan kommer jag att  på djupet försöka förstå våra medlemmars behov, det har ju under en lång tid hänt otroligt mycket inom alla delar som rör media och marknadsföring. Utifrån medarbetarnas input och insikter, och utifrån medlemmarna så vill jag förstärka, förtydliga och utveckla det erbjudande som Sveriges Annonsörer har. Mitt fokus kommer väldigt tydligt att vara medlemsnyttan.

Hon fortsätter:

– Medlemsnytta för mig handlar om värdeskapande tjänster men också om vilken opinion vi vill driva. Vilka frågor ska vi driva och vad ska vi kravställa på när det gäller mätbarhet och transparens?

Vilka är de viktigaste frågorna för Sveriges Annonsörer?

– I grunden är det ju medlemsnyttan, och behoven som förändras över tid. Kunskap, tjänster och opinionsbildandet, om jag ska sammanfatta. Inom opinionsbildning har vi ett jätteviktigt jobba att göra, det kan man som enskild annonsör styra på samma sätt. Kravställningen gällandande mätbarhet och transparens är också viktigt. Det är en fråga som dyker upp hela tiden och som behöver ses över. 

Många har slutat på Sverige Annonsörer på senare tid. Kommer ni att starta rekryteringsprocesser?

– Det är för tidigt att säga. Jag behöver sätta mig in i verksamheten först, och utifrån det skapa den organisation vi behöver.

Vad är den största utmaningen i din nya roll?

– För mig är det nog att verkligen tydliggöra nyttan på ett bra sätt för medlemmarna. Jag har ju själv suttit som medlem i många år, både på K-Rauta och Telenor. Jag var dålig på att nyttja Sveriges Annonsörers kundtjänster och nätverk. Där handlar det om att verkligen hitta rätt erbjudande utifrån de nya förutsättningarna som råder på marknaden, och utifrån de verktyg som man idag finns till förfogande för marknadsförare, säger Hanna Riberdahl och lägger till:

– Precis som alla företag går vi dessutom igenom en transformation som gör att vi behöver se över affärsmodellen – och det är ju kopplat till medlemsnyttan.

Hanna Riberdahl har över 20 års erfarenhet inom marknadsanalys, marknadsföring och varumärkespositionering. Hanna kommer närmast från en roll som marknadsdirektör på K-Rauta, tidigare befattningar på Telenor mellan 2008 och 2015 har varit som marknads- och erbjudandechef samt senare Head of Brand & Marketing. Mellan 2003 och 2008 var Hanna Affärsområdeschef Technology på TNS Gallup. Tidigare erfarenheter har Hanna från Mediatude som Marknads- och försäljningschef samt från Telia som marknadsanalyschef på företagssidan mellan åren 1995 till 2003. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev