Marknadsföring
Svenska fotbollförbundet agerar efter spelreklam på ungdomslags hemsida
Publicerad: 1 februari 2019, 14:15
Ungdomsföreningen fick upp en spelannons från Leovegas på sin hemsida. Annonsen på bild är inte annonsen som förekom på hemsidan.
Foto: Skärmdump Leovegas.
Ungdomsföreningen Ale United arrangerade föreläsning om spelberoende. På annonsplatsen under evenemanget dök en spelannons från Leovegas upp – nu reagerar Svenska fotbollförbundet.
Ämnen i artikeln:
Svenska FotbollförbundetUngdomsföreningen Ale United bjöd genom sin hemsida in medlemmar till en föreläsning om spelberoende och spelmissbruk.
På sidans annonsplats, som låg precis under inbjudan till evenemanget, blinkade en annons för spelbolaget Leovegas som erbjöd nya kunder 2 000 kronor i bonus, rapporterar Göteborgs-Posten.
När Svenska fotbollförbundet såg skärmdumpar på spelreklamen skickade de in en skrivelse till konsumentverket och spelinspektionen för att pröva om annonsen är laglig eller inte.
– I spellagen sägs att sådan här reklam inte får rikta sig direkt eller indirekt till unga under 18 år. Och vi vill ju skydda våra unga utövare. Dessutom blev det ju så frapperande att den här reklamen exponerades i anslutning till information om en föreläsning om spelmissbruk. Då blir det extra tydligt, säger förbundets jurist Anders Hübinette till Göteborgs-Posten.
Hemsidan drivs av Laget.se, som är en plattform tusentals idrottsföreningar använder sig av. Företaget säger att spelannonsen inte riktas mot barn, trots att den dyker upp på ungdomslagens sajter.
– Annonser för sportspel i laget.se riktas bara mot vuxna inloggade personer. Inga annonser för sportspel riktas mot eller visas för barn och ungdomar, skriver företagets presskontakt Oskar Gustafsson i ett mejl till GP.