Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Svagt år för modehandeln

Publicerad: 10 januari 2019, 06:44

2018 blev ett dåligt år för svensk modehandel.

Foto: Janne Næss

Dalande försäljning av kläder och skor 2018: "Utvecklingen i Sverige är inte isolerad", kommenterar Svensk Handel.


Ämnen i artikeln:

e-handelSvensk Handel

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och via e-handel minskade förra året med 2,8 procent i Sverige, jämfört med 2017.

Den svenska köplusten har dalat ännu mer när det kommer till skor: jämfört med 2017 sjönk skohandeln med 3,4 procent.

– 2018 blev ett minusår för modehandeln med en negativ försäljning under de flesta av årets månader. Utvecklingen i Sverige är dock inte isolerad. Bland annat den tyska modehandeln visar en liknande utveckling, kommenterar Mikael Sandström som är branschordförande för Svensk Handel Stil.

 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

e-handelSvensk Handel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev