Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Marknadsföring

Svagt år för modehandeln

Publicerad: 10 Januari 2019, 06:44

2018 blev ett dåligt år för svensk modehandel.

Foto: Janne Næss

Dalande försäljning av kläder och skor 2018: "Utvecklingen i Sverige är inte isolerad", kommenterar Svensk Handel.


Ämnen i artikeln:

e-handelSvensk Handel

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och via e-handel minskade förra året med 2,8 procent i Sverige, jämfört med 2017.

Den svenska köplusten har dalat ännu mer när det kommer till skor: jämfört med 2017 sjönk skohandeln med 3,4 procent.

– 2018 blev ett minusår för modehandeln med en negativ försäljning under de flesta av årets månader. Utvecklingen i Sverige är dock inte isolerad. Bland annat den tyska modehandeln visar en liknande utveckling, kommenterar Mikael Sandström som är branschordförande för Svensk Handel Stil.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

e-handelSvensk Handel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.