Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Studie: Svenska martech-bolag lockar till tunga investeringar

Publicerad: 1 April 2019, 05:40

Bild 1/2  Den svenska martech-marknaden kartlagd av Avaus.

Svenska martech-marknaden är på stark frammarsch. Hetast är kategorin ”e-commerce” och bolaget Klarna, enligt en färsk studie från Avaus.


Ämnen i artikeln:

Klarna

Sverige har fler martech-företag per capita än USA, enligt en ny studie av Avaus som samarbetar med olika techbolag inom marknadsföring. 

Studien visar att den svenska marknaden spelar en viktig roll för martech-bolag där nära en miljard dollar, 987 miljoner, har investerats i svenska martech-bolag. 

– Svenska martech-bolag attraherar investeringar på liknande nivåer som techbolagen generellt. Det talar om att marknaden är dynamisk och konkurrenskraftig, säger Mika Bäckman, konsult på Avaus, till Dagens Media. 

Studien har identifierat totalt 154 martech-bolag med huvudkontor i Sverige. De största kategorierna inom martech är ”commerce & sales” samt ”social & relationships”. 

80 procent av alla investeringar är koncentrerade till ett fåtal områden där e-handel är det största. 

Störst investeringar lockar Klarna, bolaget står för 67 procent av de totala investeringarna i marknadsteknologi i Sverige, enligt studien. 

– E-commerce som kategori är väldigt stark på den svenska marknaden och det finns en stor efterfrågan på den typen av bolag, säger Mika Bäckman och fortsätter:

– Även inom kategorierna ”mobile marketing” och ”influencers” ser vi samma betydande investeringar för och det ska bli intressant att se framöver hur dessa kategorier utvecklas, det är sannolik att bolag inom den kategorin blir nästa framgångssaga. 

Tabellen ovan exkluderar investeringar i Klarna.

Bolagens som fått störst investeringar, enligt studien:

1. Klarna
2. Wrapp
3. Trustly
4. Widespace
5. Bloglovin
6. Karma
7. Peltarion
8. Amuse.io
9. Funnel
10. Dreams 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Klarna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.