Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Studie: AI får nordisk e-handel att flyga

Publicerad: 3 Maj 2019, 08:59

Foto: Wikimedia

E-handeln i Norden ökar snabbare än på andra marknader. AI och tidig anpassning till mobilen är två av förklaringarna enligt Salesforce globala rapport – som även visar att handeln via sociala medier minskar.


Ämnen i artikeln:

AIsociala mediere-handel

Den amerikanska CRM-plattformen Salesforce har i en rapport analyserat aktiviteten hos mer än 500 miljoner kunder världen över. Detta för att identifiera trender och förändringar i hur människor handlar online. Rapporten visar att e-handeln i Norden växer snabbare än alla andra marknader – mycket på grund av utvecklingen av artificiell intelligens.

Dagens konsumenter vet i allt större utsträckning vad de är på jakt efter när det är dags att handla online. Detta ställer större kvar på återförsäljare att kunna tillgodose de krav som ställs på dem, skriver Salesforce i ett pressmeddelande.

Rapporten visar bland annat att tillväxten bland nordiska handlare första kvartalet i år har växt med 25 procent jämfört med samma period föregående år. Det är den högsta tillväxten som uppmätts jämfört med alla andra analyserade regioner, och kan jämföras med tillväxten i Tyskland och Frankrike som både låg på 12 procent.

– Den positiva tillväxten i Norden beror på en rad olika faktorer, men det råder inget tvivel om att transformativa teknologier likt artificiell intelligens är en bidragande faktor, säger Lars Grönkjär som är regional chef på Salesforce commerce cloud.

 Forskning visar AI ger företag en fantastisk möjlighet att leverera mer personliga och användbara rekommendationer, menar Lars Grönkjär. 

Han hävdar också att det via tekniken går att göra mer effektiva körningar, få högre omsättning och omsättningstillväxt.

Ökad trafik tack vare mobilen

Ytterligare en anledning till att Norden står ut kan vara att regionen snabbt anpassat sig till den mobila världen. Återförsäljare i Norden uppmätte en trafikökning på 17 procent under första kvartalet 2019. Trafiken från dator- och surfplattor minskade med elva procent respektive sju procent.

Siffrorna visar även att den tid som kunderna använder per besök till en webbshop har minskat med 30 procent sedan 2014, från 6,5 minuter till 4,2 minuter. Även andelen trafik som kommer från sociala plattformar minskar. Bara fyra procent av mobiltrafiken i Norden kom via sociala medier under det första kvartalet i år. Det är den lägsta andelen på två år och långt under det globala genomsnittet på 8 procent.

Här finns hela rapporten.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AIsociala mediere-handel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev